Himnusz
A himnusz-fogalom kialakulásához
Fogalomtörténet
Ahhoz, hogy tisztában legyünk, miről is beszélünk, érdemes a poétika és a műfajtörténet területén elkalandoznunk. Aztán majd meg kell néznünk azt is, hogy a művelődés- és kultúrtörténet hogyan módosítja fogalmainkat.
Irodalomelmélet és műfajtörténet
Az irodalomelmélet és műfajtörténet megnevezés nem annyira tudományos igényű, mint amennyire első hallásra hallható. A himnusz köznapi értelmezése több is, kevesebb is, mint amennyit az irodalomtudomány elfogad. A vizsgálatunk (még ha leegyszerűsrített is) a rendszerezést segíti - akkor is, ha a posztmodern felfogás szerint ennek nincs racionalitása.
|
|
A himnusz fogalma
A himnusz (a görög hümnosz 'ének' jelentésű szóból a latin hymnus átvételével) első jelentése vallásos jellegű, istent vagy az isteni hatalmakat dicsőítő, hozzájuk segítségért fohászkodó, imaszerű ének. (Az ódától az választja el, hogy annak tárgya bármi lehet.) A vallásos költészet egyik legrégibb formája.
Az európai himnuszköltészetre a görög és a héber hagyomány volt nagy hatással. Az ógörög irodalomban valamely felsőbb erő megnyerésére és magasztalására szolgáló költeményt értettek alatta. Kialakulásának első fázisa a varázsmondás volt. Ehhez nemcsak a lény nevét, hanem teljes leszármazását, sőt tetteit is felsorolták, hogy utána annál erősebb legyen a kényszerítő formula. Később ezek a szertartások bevezetőivé, részeivé váltak - s mint ilyenek már elválhattak a konkrét szertartástól is. Végül ezek a személyes kapcsolat fölidézésére, létrehozására koncentrálódtak, esetenként egy-egy szűkebb közösség tagjainak egymáshoz való tartozását erősítették.
A kereszténység az ószövetségi hagyományt kapcsolja össze a hellenisztikus - romanizált himnuszfelfogással; ehhez a beszélt nyelvűséghez és a kevésbé iskolázott hívek összefogásához kapcsolódik a himnuszköltészet újabb szakasza. A dallam és a szöveg szoros kapcsolata és a cluny-i mozgalommal induló reformirányzatok a személyességet és a hétköznapiságot helyezték előtérbe. A himnusz lassan kezd kiválni a szoros szertartásrendből. A vallásos himnuszköltészet utolsó nagy hulláma a reformációval indul (nemcsak a protestáns felekezeteknél, hanem a katolikus egyházban is arra törekedtek, hogy a hívek megnyilvánuló közösségét az éneklés is összefogja). A szekularizálódó közösség megőrzi az ének jelentőségét. Így lesz a himnusz legtágabb értelemben az ódával azonos értékű műfaj: olyan szárnyaló lendületű költemény, amelyet bármely téma - eszme, elvont fogalom, természeti jelenség, személy, ország - magasztalására írtak.
Ennek lesz sajátos változata a nemzeti himnusz, nemzeti dal - és a népének.
Az ókor óta ismert, hogy kisebb közösségek is összetartozásuk jeleként dallammal összekötött szövegeket használnak - ezeket az induló fogalmával kötjük össze.
A népének fogalma
A népének - és a sokak szerint vele azonos jelentésű egyházi népének, szentének, vallásos ének a hívők szélesebb körében elterjedt vallásos tartalmú lírai dal, mely többnyire alkalmi jellegű, egyházi szertartáshoz rendszerint nem kapcsolódik közvetlenül, és nem is mindig jóváhagyott.
Zsinati határozatok és irodalmi emlékek arra vallanak, hogy a középkor második felében kezdtek kialakulni, többnyire latin nyelvű előképekből; mise előtt és után, nagyobb ünnepeken, búcsúkon továbbá csata előtt (közben?) énekelték ezeket. A reformáció erősíti meg hagyományukat, a barokkban kap tartalmuk hazafias színezetet - ekkor válik el fogalmuk a szűkebb értelemben vett vallásosságtól (de megőrzi eszköztárát).
A hazafias népénekek a 19. században terjednek el, amikor az új közösségtudat, a modern polgári nemzettudat kialakul - ennek megnyilvánulása a közös éneklés is. A közös éneklés emeli az esemény fontosságát, minden énekes érzelmileg is azonosul - részben a szövegben általa is kinyilvánított értékekkel, hagyományokkal, részben az alkalom és az alkalomhoz kapcsolódó esemény, hagyomány elfogadott értékeivel. Mivel a vallásos eszközök jelenléte is emelkedettséget biztosít, a hazafias népének előadása (és/vagy hallgatása ) kiszámíthatatlan indulatokat, szenvedélyeket gerjeszthet. |
PÉLDÁUL | |
|
ÖSSZEGZÉS |
A nemzeti himnusz és a nemzeti népének olyan műfaj, amely a modern nemzetté válással egyidőben alakul ki. Egy-egy nemzet tagjainak, egy ország népeinek - esetleg egy választott, vállalt közösséghez való kapcsolódóknak együvé tartozását, öntudatát kifejező, az alkotmányban és/vagy a kulturális hagyományban rögzített, őrzött énekek, amelyeket hivatalos, ünnepélyes alkalmakkor adnak elő; mintegy dalformájú szimbólumok, amelyek más szimbólumokkal együtt (pl. zászló, címer, ünnep, szertartás) összekapcsolva funkcionálnak.
Kisebb közösségeknek is lehet: városnak, mozgalomnak, intézménynek, egyesületeknek - ám ezek inkább az induló fogalmához kapcsolhatók.
|