A kosarad üres

Darab:
0

Összesen:
0

Himnusz

Tartalomjegyzék
A viselkedésről
A viselkedés olyan magatartásforma, amelyet elvárnak tőlünk - milyensége az ezt igénylő csoport, közösség értékrendjétől függ. A viselkedést íratlan és írott szabályok rögzítik - az adott közösség egyfajta azonosulási kódnak tekinti, tehát megsértése - ha lehetséges is megsérteni - a közösségből való kivetést eredményezheti. A viselkedés vonatkozik az öltözékre, a testbeszédre és a nyelvi kommunikációra egyaránt.
Hogyan kell és miért úgy kell viselkedni?
A következő gondolatok a Himnusz (és más himnuszok, népénekek) kapcsán előforduló viselkedési elvárásokhoz kapcsolódnak.
A viselkedés: öltözék és eszközök
Az öltözék és eszközhasználat szempontjából az elfogadott viselkedési minta a Himnusz hallgatásakor az ünnepélyesség érzékeltetése - ez mind a közösség, mind a közösségi alkalom fontosságának egymást kölcsönösen erősítő kinyilvánítása. A fedetlen fő - elsősorban a férfiaknál - a keresztény európai kultúrában a vallásos emelkedettség, a szentség, illetve az áldásvárás és az alázat szinte kötelező jele. A nők esetében ilyen elvárás nincs, de a tömeges gesztus (és az ehhez való alkalmazkodás) elfogadása mindig nagy hatást vált ki. A zártabb, rendezettebb öltözék (célszerű például begombolkozni, vagy a félmeztelenséget, "lazaságot" mutató formákat jelzésszerűen megszüntetni) mindkét nemtől elvárt külsőség. A nem előírásos eszközök letétele, az előírásosaknak pedig előírt tartása (pl. a zászló, a fegyver) az ünnepélyesség jele. A viselkedést előírhatja, illetve irányíthatja valamilyen szabály.
Történelmi zászlók a Kossuth téren




















Történelmi zászlók
a Kossuth téren

A viselkedés: a testbeszéd
A testbeszéd közmegegyezés szerinti illendősége a Himnusz hallgatása közben az ún. vigyázz állás az ajánlott testtartás (de legalábbis a mozgás kerülése). Az arcon figyelem, komolyság, emelkedettség tükröződjön; a tekintet vagy a többség által is nézett pontra irányuljon, vagy el-fölfelé. A Himnusz hallgatása közben ne dohányozzunk, ne együnk és ne igyunk - ezeknek a "hétköznapi szükségleteknek" akaratlagos korlátozása azt is jelenti, hogy le tudjuk győzni szükség esetén vágyainkat is.
Énekeljük a szöveget, ha közös éneklés van (ha nincs, akkor is jó, ha mozog a szánk). A közös éneklés ugyanis a legnyilvánvalóbb jele annak, hogy valóban a közösség tagjainak valljuk magunkat.
Az 1954-es labdarúgó világbajnokság győztesei: a németek a himnusz hallgatása közben.









Az 1954-es
labdarúgó
világbajnokság
győztesei: a
németek a himnusz
hallgatása közben.

Viselkedés: a nyelvi kommunikáció
A nyelvi kommunikáció egyetlen követelménye: a Himnusz szövegét és dallamát meg kell tanulni - "előadásszintűre". A nem-éneklés gesztusértéke igen erős előítéleteket eredményez (még ha nem is fogalmazzák meg nyíltan).
CSIKI-CSUKI
Hogyan vélekedik a hagyomány és/vagy előírások által megszabott viselkedéskultúráról? (Hogyan öltözzünk ünnepélyre - kötelező lehet-e valamilyen öltözék; hogyan fogadjuk a Himnuszt, a himnuszokat - meghatározhatja-e ezt a Házirend; kell-e énekelni a magyar Himnuszt, ha az énekkar, CD-bejátszás, videó és egyéb amúgy is énekel; kell-e énekelni más közösségi énekeket?)
Előírható-e valamilyen minimális elvárása a viselkedésnek?
Kell-e közönség ahhoz, hogy egy himnusz himnusszá legyen?
Komoly kérdés ez, ti. az alkalom emeli-e a Himnusz ünnepélyességét, vagy a Himnusz és az alkalom jelenti az ünnepélyességet? Azt az ünnepélyességet, amely a szemlélő közönséget bekapcsolhatja egy virtuális közösségtudatba. (Nemzeti múlt, sorsközösség, haza - talán közhelyeknek tűnnek, de itt most konkrét megvalósulássá lehetnek, lehetnének.) Az ünnepi emelkedettség tehát nem a látványosság kedvéért van, hanem azért, hogy előkészítse a résztvevőket a "föloldódásra".
CSIKI-CSUKI
A közönség jelenléte és esetleges együttműködése teszi-e a Himnuszt himnusszá? Ha nem, akkor mi? Ha igen, akkor bármi himnusszá válhat? (Az 1980-as évek elején egy segesvár-fehéregyházi kiránduláskor, amikor feltételezhető volt, hogy a diktatúra hatóságai provokációnak tekinthetik a magyar nemzeti jelképnek tekintett dalok eléneklését, a költő feltételezett sírjánál a Szeptember végén című verset énekelték el a koszorúzók.)
Kell-e közösség ahhoz, hogy egy himnusz himnusszá legyen?
A kérdés nem akadémikus, lényegében "makrokommunikációról" van szó: a közösség jelhasználata, a jelek minőségének és jelentésének szabályozhatósága, valamint annak érvényessége meddig terjed?
CSIKI-CSUKI
A közösség - a jelhasználó, jelismerő közösség - megszűnésével megszűnik-e a himnusz himnusz lenni?
Elég-e a törvényes szabályozás?
A Himnusz "himnuszságát" a közösségi legitimáció, a közmegegyezés adja. A törvényes szabályozás törvényes garanciákat is jelent. A magyar alkotmány így ír erről a kérdésről:

XIV. fejezet A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG FŐVÁROSA ÉS NEMZETI JELKÉPEI
75.§ A Magyar Köztársaság himnusza Kölcsey Ferenc Himnusz című költeménye Erkel Ferenc zenéjével.
A kitétel azt jelenti, hogy csak az Erkel-zenével!
Az 1989-es Magyar Köztársaság alkotmányáig a magyar himnusz nem volt benne az alaptörvényben.
CSIKI-CSUKI
Melyik megoldást részesíted előnyben: ha a közösség őrzi a saját himnuszát minden törvényes garancia nélkül, vagy ha ezt a jog is rögzíti?
Lehet-e bűntényt elkövetni a saját himnusz megcsúfolásával – vagy ez már politikai akciónak tekinthető? Hogyan reagálna egy ilyen cselekedetre?
Lehet-e bűntényt elkövetni mások himnuszának megcsúfolásával – vagy ez már politikai akciónak tekinthető? Hogyan reagálna egy ilyen cselekedetre?