| EL?SZÓ | 3 |
| A SZÉNCSOPORT ÉS ELEMEINEK SZERVETLEN VEGYÜLETEI | 4 |
| A szén | 4 |
| Fontosabb szervetlen szénvegyületek | 6 |
| A szilícium és vegyületei . | 8 |
| Összefoglalás | 9 |
| A FÉMEK ÉS VEGYÜLETEIK | 11 |
| Az alkálifémek és fontosabb vegyületeik | 11 |
| Az alkáliföldfémek és fontosabb vegyületeik | 13 |
| Az alumínium | 16 |
| Az ón és az ólom | 18 |
| A vascsoport | 19 |
| Félnemes- és nemesfémek | 22 |
| A cinkcsoport elemei | 23 |
| A fémes elemek és vegyületeik összefoglalása | 24 |
| A SZÉNHIDROGÉNEK ÉS HALOGÉNEZETT SZÁRMAZÉKAIK | 27 |
| Bevezetés a szerves kémiába | 27 |
| A szénvegyületek csoportosítása | 28 |
| Az elemi összetétel vizsgálata tanulói kísérletekkel | 29 |
| Az izoméria | 30 |
| Gyakorlóóra | 31 |
| Telített szénhidrogének | 33 |
| Egyéb telített szénhidrogének | 34 |
| A telített szénhidrogének tulajdonságai | 36 |
| A földgáz és a kőolaj | 37 |
| Az alkánok összefoglalása (részismétlés, gyakorlás) | 39 |
| Az alkének (olefinek) | 41 |
| Az alkének (olefinek) | 41 |
| Egyéb alkének (olefinek) | 42 |
| A diének és a poliének | 44 |
| A butadién és az izoprén | 44 |
| A kaucsuk és a gumi | 45 |
| Az alkinek (acetilén-szénhidrogének) | 46 |
| Az etin (acetilén) | 46 |
| Aromás szénhidrogének | 48 |
| A benzol | 48 |
| Egyéb aromás szénhidrogének | 49 |
| Halogénezett szénhidrogének | 50 |
| Gyakorlati szempontból fontos halogénezett szénhidrogének | 52 |
| A szénhidrogének és halogénezett származékaik összefoglalása | 53 |
| OXIGÉNTARTALMÚ SZERVES VEGYÜLETEK | 57 |
| Egy oxigénatomos funkciós csoportok | 57 |
| Az alkoholok | 58 |
| Az etanol (etil-alkohol) | 59 |
| Egyéb fontos alkoholok | 60 |
| A fenolok | 61 |
| Az éterek | 62 |
| A dietil-éter (?éter?) | 63 |
| Az oxovegyületek | 63 |
| Az aldehidek | 63 |
| Fontosabb aldehidek | 65 |
| A ketonok | 66 |
| A karbonsavak és sóik | 67 |
| Fontosabb alkánsavak | 69 |
| Egyéb fontosabb karbonsavak | 71 |
| Az észterek | 72 |
| Kis és nagy szénatomú észterek | 74 |
| Gliceridek (zsírok és olajok) | 75 |
| Felületaktív anyagok, tisztítószerek | 76 |
| A szénhidrátok | 77 |
| A szőlőcukor | 78 |
| Fontosabb monoszacharidok | 80 |
| A diszacharidok (kettős szénhidrátok) | 81 |
| A poliszacharidok | 83 |
| Az oxigéntartalmú szénvegyületek összefoglalása | 85 |
| NITROGÉNTARTALMÚ SZÉNVEGYÜLETEK | 91 |
| Az aminok | 91 |
| Nitrogéntartalmú heterociklusok | 92 |
| Nitrogéntartalmú heterociklusok | 92 |
| Az amidok | 94 |
| Az amidok | 94 |
| Az amidcsoport kimutatása (tanulói kísérlet) | 95 |
| Az amidcsoport kimutatása (tanulói kísérlet) | 95 |
| Az aminosavak | 96 |
| Az aminosavak | 96 |
| Peptidek, fehérjék | 98 |
| A nukleotidok és a nukleinsavak | 99 |
| A nitrogéntartalmú szénvegyületek összefoglalása | 101 |
| SZÁMÍTÁSI FELADATOKAT KEDVELŐKNEK | 105 |
| A könyvből megtanultak a munkafüzet kérdéseinek megválaszolásával, illetve feladatainak megoldásával még jobban rögzülnek emlékezetedben. A kiegészítendő mondatok a megfelelő tankönyvi fejezetek leglényegesebb mondanivalóira kívánják ráirányítani a figyelmedet. A munkafüzet felépítése a tankönyv szerkezetét követi. Minden fejezet címe azonos a tankönyvben lévőével. A többségében a tankönyv törzsanyagára épülő feladatok önálló feldolgozása lehetővé teszi az órai számonkérésekre való felkészülést. A kísérletekkel kapcsolatos kérdésekre csak akkor érdemes válaszolnod, ha láttad, illetve saját magad elvégezted azokat. A számítási feladatokat kedvelőknek című részben levő feladatok megoldását a közép-, illetve emelt szintű érettségi vizsgára készülőknek javasoljuk. A legjobb, ha kémiatanárotokkal közösen, például szakkörön dolgozzátok fel. Ha olyan pályára készülsz, amely kapcsolatos a kémiával, akkor azt javasoljuk, hogy a munkafüzet összes feladatát oldd meg, ne csak azokat, amelyeket a tanárod az osztály egészének kijelöl! Egész tanévre szóló csoportos projektfeladatok: - Készítsetek falitablókat a tananyagban szereplő Nobel-díjas kémikusok munkásságáról! - Gyűjtsetek cikkeket a tananyagban szereplő műanyagok felhasználásáról, illetve újrafeldolgozhatóságáról! Tervezzetek reklámot (pl. filmet, plakátot) a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról! - Készítsetek falitablót a szerves oldószerek ipari alkalmazásáról, illetve szervezzetek vitát a felhasználásuk során felmerülő környezetvédelmi problémákról! - Gyűjtsetek cikkeket a szerves vegyületek orvosi alkalmazásairól, és elemezzétek azokat kémiai szempontból! |