Előszó | 3 |
Feladattípusok | 4 |
1. A történelem forrásai | 6 |
Az őskori ember | 8 |
2. Az őskőkori ember mindennapjai | 8 |
3. Az újkőkori változások | 10 |
4. Mesterek és művészek | 11 |
5. Időmérés és időszámítás | 12 |
Részösszefoglalás | 13 |
Az ókori Kelet | 14 |
6. Mezopotámia | 14 |
7. Egyiptom, a Nílus ajándéka | 16 |
8. A piramisok népe és isteneik | 18 |
9. Az Ószövetség népe és Fönícia | 20 |
10. Az ókori India és Kína | 22 |
Összefoglalás | 24 |
Az ókori Hellász | 26 |
11. A görög történelem hajnalán | 26 |
12. A trójai háború | 28 |
13. Az ókori olimpiák | 30 |
14. A görög városállamok. Athén és Spárta | 32 |
15. A görög?perzsa háborúk | 34 |
16. Athén fénykora és bukása | 36 |
17. A világhódító Nagy Sándor | 37 |
18. A család és a gyermek az ókori görögöknél | 39 |
Összefoglalás | 40 |
Az ókori Róma | 42 |
19. Róma születése | 42 |
20. A hódító Róma | 44 |
21. Köztársaságból egyeduralom | 46 |
22. A császárság kora | 48 |
23. Városnézés az ókori Rómában | 50 |
24. Oktatás és kultúra az ókori Rómában | 52 |
25. Rómaiak hazánk területén | 53 |
26. A kereszténység születése | 54 |
27. A kereszténység és a birodalom | 56 |
28. A császárság válsága és a Római Birodalom bukása | 58 |
Összefoglalás | 60 |
A középkori Európa | 62 |
29. A népesség a középkorban | 62 |
30. Mi maradt a Római Birodalomból? | 63 |
31. Vallás és birodalom: az iszlám | 64 |
32. Nagy Károly udvarában | 66 |
33. A várak urai | 68 |
34. A falvak és lakóik | 70 |
35. A városok és lakóik | 71 |
36. ?Imádkozzál és dolgozzál? | 72 |
37. A középkor öröksége | 74 |
Összefoglalás | 76 |
A magyar történelem kezdetei és az Árpádok kora | 78 |
38. A magyarok történetének kezdetei | 78 |
39. A magyar nép vándorlása | 79 |
40. A honfoglalás | 80 |
41. Megtelepedés és kalandozások | 81 |
42. Az államalapítás | 82 |
43. Szent István örökében | 84 |
44. A változások kora | 85 |
45. IV. Béla és a tatárveszély | 87 |
46. A tatárjárás és az újjáépítés | 88 |
47. Árpád-kori emlékeink | 90 |
Összefoglalás | 92 |
IdőPontGyűjtő | 94 |
Kedves Diákok! Az 5. osztályban olyan tantárgyak kerültek az órarendetekbe, amelyekkel az alsó tagozaton még nem találkoztatok. Az egyik a történelem. Ezeken a tanórákon rengeteg érdekes dolgot fogtok közösen felfedezni az elmúlt időkről. Mi is szeretnénk részt venni a felfedezésekben. Készítettünk egy képzeletbeli időgépet, mellyel pillanatok alatt biztonságosan eljuthatunk a történelem bármelyik korszakába. Ez a munkafüzet egy időutazó napló, melyben minden időugráshoz tartozik egy-egy feladatsor. A naplóba feljegyezhetitek a legfontosabb dolgokat, és bármikor vissza is kereshetitek azokat. Ám kalandjaink nem csupán "időbeliek", hanem "térbeliek" is lesznek.
Amelyik feladat mellett a 3D jel szerepel, ott a munkafüzet digitális változatában megnézhettek egy vagy több kapcsolódó háromdimenziós jelenetet. (A digitális változatot a www.mozaweb.hu oldalon aktiválhatjátok, amelyhez a munkafüzet hátuljában levő nyomtatott kód szükséges.) Kalandjaink során mellénk szegődik két barátságos útitárs, HeuRéka és KutaTóni is. Ötleteikkel segítenek a feladványok megoldásában, kérdéseikkel pedig további kutatásra ösztönöznek minket. Időgépünk kapitánya szeretné az időutazásokat még izgalmasabbá tenni, ezért úgy döntött, hogy nemes versengésre hívja ifjú útitársait. Közös kalandjaink során - tanárod útmutatásával - IdőPontokat gyűjthetsz. Minden feladatsorhoz tartozik egy ponttáblázat, a munkafüzet végén pedig találsz egy összesítő táblázatot. Jegyezd fel a szerzett IdőPontokat mindkét helyre! A tanév végén (az 5. osztályos utazások zárásaként) összesítsd IdőPontjaidat! Aki szorgalmasan gyűjti őket, annak abban a megtiszteltetésben lehet része, hogy a kapitány - érdemeire való tekintettel - előlépteti 6. osztályos időutazóvá. De ne ugorjunk ennyire előre az időben - inkább ugorjunk hátra! Öveket becsatolni, kezdődik a visszaszámlálás! |