|
Mi a magyar nyelv tanításának
célja? Felkészítés a társas-társadalmi együttműködéshez szükséges
nyelvi képességekre és beállítódásokra, a kulturált nyelvi
magatartásra; annak tudatosítása, hogy a hiteles, a másik ember megértését
és az önkifejezést elősegítő kommunikáció egyéni és
közös érték, hogy a beszédkultúra mind a múltban, mind a jelenben a
társas-társadalmi megértés fontos színtere. Ez az alapgondolat hatja
át a Nyelvtan, helyesírás, fogalmazás tankönyvcsalád köteteit,
melyeknek szerzője Lerchné dr. Egri
Zsuzsa.
Az anyanyelvnek minden ember, így a növekvő
diák életében is, személyiségének, gondolkodásának fejlődésében
alapvető szerepe van. A nyelvi hatóerő és minta kultúrát,
önmagában is értéket közvetít neki és általa. Olyan eszköz számára,
mellyel kifejezheti gondolatait, érzéseit, vágyait. Közölheti a világra
vonatkozó tapasztalatait, ismereteit, elképzeléseit, véleményét. A
nyelv elválaszthatatlanul hozzátartozik személyiségéhez. Az
anyanyelvi ismeretek bővülő halmaza tág lehetőségeket
ad a különböző információk megszerzéséhez, elemzéséhez,
megtartásához, azaz a tanuláshoz. Csak a nyelvi készségek megfelelő
szintjének birtokában képzelhető el eredményes együttműködés
a partnerekkel, saját vélemény elfogadtatása, az önérvényesítés,
az önbizalom erősítése. Ezen célokat fogalmazza meg a szerző
a sorozathoz kapcsolódó tanmenetben.
A tankönyvcsalád tagjai: ötödiktől-tizedik osztályig tankönyv, munkafüzet
és tudásszintmérő; összefoglaló feladatgyűjtemény, tanári kézikönyv, tanterv és tanmenet.
A tankönyvek és a munkafüzetek
A tankönyvek felépítése koncentrikus,
állandó előre és visszautalással. Az előírt nyelvtani
ismeretek megértésének és megtanulásának alapja az állandó ismétlés,
rendszerezés. Minden könyvben az év eleji és év végi ismétléseken
kívül fejezetzáró részösszefoglalásokat és rendszerező táblázatokat
találunk. Ezzel párhuzamosan az új ismeret tárgyalásakor a könyv
mindig visszakérdez az alapokra is. Életközeli szemlélet jellemzi,
szinte párbeszédet folytat olvasójával, a diákkal, aki a példamondatokat
olvasva sokszor ismerhet magára pozitív vagy negatív "hősként".
Az életközeliség egy másik megközelítésből: rámutat a nyelv
gyakorlati szerepére, pl. a tulajdonnevek helyesírása elválaszthatatlan
a levélírástól, a megszólítástól, a címzéstől, a számnevek
helyesírásánál: csekk, nyugta kitöltése, elismervény, megrendelés
szövegezése.
Kiemelkedő a tanítás-tanulás újfajta
megközelítése, a tartalmi és módszertani differenciálás, valamint a
szövegértés fejlesztése és az olvasás eszközszintű használata.
A nyelvi tényeket, törvényszerűségeket, kivételeket a mai nyelvállapotnak
megfelelően mutatja be, de ahányszor csak lehet, rámutat régebbi
alakokra is. Mindez formálja a gyerekek dialektikus nyelvszemléletét,
miközben több tantárgy metodikájával is rokonságot mutat. Lehetőséget
biztosít egyéni kommunikációs stratégia kialakítására, a fogalmazási
és megnyilatkozási készség fejlesztésére.
Az ismeretek megszövegezése az életkori
sajátosságoknak megfelel, nyelvezete változatos, színes, könnyen
tanulható. A Jó, ha tudod!, Tudod-e?, Nézz utána! felhívás kiegészítő
anyag elsajátítására vagy további kutatásra sarkall. Helyesírási,
nyelvhelyességi, viselkedésbeli vagy egyéb tudnivalóra irányítja a
figyelmet a Fontos! minősítés. Az Érdekesség esetén már a hívószó
is vonzó. A személyes hangvétel mellett a könyvek másik fő erénye
a humoros, olykor elgondolkodtató illusztrációk, amelyek - a diákok
szerint is - változatosabbá, érdekesebbé teszik az órai és otthoni
munkát. A bőséges - főleg szépirodalmi - indukciós szöveg
alkalmas az érdeklődés felkeltésére, kutatásra, elmélyedésre.
A nyelvtani fogalmak magyarázata részletes
és alapos, a szakszerű meghatározás logikusan következik belőle.
Egy-egy fogalom definiálását követően kibővíti azt, érdekességeket
közöl és visszautal, összefüggést teremt a korábban tanultakkal.
Helyesírásunk alapjainak megértéséhez és helyes alkalmazásához, a
tankönyvek a szabályok megismertetése mellett rendszeresen használtatják
a Helyesírási kéziszótárt és A magyar helyesírás szabályait.
A fogalmazási készséget változatos szövegfajtákon
keresztül, beszédtechnikai feladatok beiktatásával, valamint szituációs
gyakorlatokkal fejleszti. Ezek a szövegek a tankönyvek végén a Függelékben
találhatók. Megemlítjük még a Tárgymutatót, amely főként
egy konkrét fogalom gyors megkeresését segíti, ugyanakkor szótárhasználati
gyakorlatot is alapoz.
A gyakorló füzetek igazán jól használhatók
a tanulók differenciált foglalkoztatására, élményszerűvé
teszik a gyakorlati munkát. A példaszövegek, fogalmazási feladatok témái
a gyerekekhez közel állóak, segítik a fogalmak megértését és
gyakorlását. Sokoldalúságukat az is mutatja, hogy helyesejtési,
nyelvhelyességi szabályokra is kitérnek, valamint a kapcsolódó
fogalmazási tudnivalókra is felhívják a figyelmet.
|
|