Magyar nyelv tankönyv 5. osztály
|
Tankönyv
5. évfolyam, 14. kiadás (2017. 06. 23.) Mozaik Kiadó
terjedelem: 104 oldal
tanterv: NAT 2012
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott
1 040 Ft
Kosárba
Kapcsolódó kiadványok
|
|  |
Díjak
|
A tankönyv érdekesen, közérthetően dolgozza fel a magyarnyelv-tananyagot. A NAT2012 kerettantervi követelményeinek figyelembevételével készült. A NAT2020-hoz ajánlott. |
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
*A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető.
Az aktivált kódokkal DÍJMENTES hozzáférést biztosítunk a kiadvány mozaWeb Home változatához az aktiválástól számított minimum egy éves időtartamra.
A kódok csak egyszer aktiválhatók. |
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
Beköszöntő | 5 |
Miért és hogyan kell a nyelvtant tanulni? | 6 |
Tanév eleji ismétlés | 8 |
Hangtani ismeretek | 9 |
Szótani ismeretek | 10 |
Mondattani ismeretek | 11 |
Fogalmazási ismeretek | 12 |
Nyelv, anyanyelv, beszéd, írás | 14 |
A szép magyar beszéd | 16 |
Kommunikáció, nyelvi viselkedés | 18 |
Ismerkedj meg a szövegekkel! | 20 |
A nyomtatott szöveg | 21 |
Az elektronikus szöveg | 24 |
Tájékozódás, információkeresés | 28 |
Magán- és mássalhangzók | 30 |
Hogyan keletkeznek a hangok? | 31 |
Magánhangzóink | 32 |
Mássalhangzóink | 34 |
A magánhangzók egymásra hatása. A hangrend és az illeszkedés | 36 |
A mássalhangzók egymásra hatása I. A részleges hasonulás | 38 |
A mássalhangzók egymásra hatása II. A teljes hasonulás | 40 |
A mássalhangzók egymásra hatása III. Az összeolvadás | 44 |
A mássalhangzók egymásra hatása IV. A rövidülés | 46 |
A mássalhangzók egymásra hatása V. A kiesés | 47 |
Helyesírásunk alapelvei | 48 |
A hang és a betű | 49 |
Az ábécé és a betűrend | 50 |
A szótagolás és az elválasztás | 51 |
A magyar helyesírás alapelvei I. A kiejtés elve | 52 |
A magyar helyesírás alapelvei II. A szóelemzés elve | 54 |
A magyar helyesírás alapelvei III. A hagyomány elve | 56 |
A magyar helyesírás alapelvei IV. Az egyszerűsítés elve | 58 |
Összefoglalás. Szövegértés, hangtan, helyesírás | 60 |
A szavak szerkezete és jelentése | 64 |
A szó szerkezete I. A szavak osztályozása | 65 |
A szó szerkezete II. Az összetett szó részei | 66 |
A szó szerkezete III. A toldalék fajtái | 68 |
A szó szerkezete IV. További ismeretek a toldalékokról | 70 |
A szó alakja és jelentése I. A hangalak és a jelentés kapcsolata | 72 |
A szó alakja és jelentése II. Egyjelentésű és többjelentésű szavak | 74 |
A szó alakja és jelentése III. Azonos alakú szavak | 76 |
A szó alakja és jelentése IV. Hasonló hangzású szavak | 78 |
A szó alakja és jelentése V. Rokon értelmű szavak | 79 |
A szó alakja és jelentése VI. Ellentétes jelentésű szavak | 80 |
A szó alakja és jelentése VII. Hangutánzó és hangulatfestő szavak | 81 |
Állandósult szókapcsolatok | 82 |
Összefoglalás. Szótani ismeretek | 84 |
Tanév végi ismétlés | 86 |
Az ismétlés lépései | 87 |
Hangjaink és betűink | 88 |
Helyesírásunk | 89 |
Szavaink | 90 |
Mondataink | 92 |
Szövegértés | 93 |
Nyelv és kommunikáció | 94 |
Függelék | 95 |
Kislexikon | 98 |
A kiadvány bevezetője
Örömmel üdvözöllek abból az alkalomból, hogy felső tagozatos lettél! Ez igazán nagyszerű, bizonyára titokban már régen vártál rá. Akkor is jóleső érzés, ha a változások szinte egyszerre zúdulnak rád. Több tanárod van, osztályfőnököddel ritkábban találkozol, mint a harmadik-negyedikes tanító néniddel. Önállóbban kell döntened, s egyre több dologért vállalnod a felelősséget. Mindezzel együtt persze nagyon sok élményben részesülsz, amelyek közül az első az, hogy a nagyobb méretű cipőd immár a nagyobbakhoz való tartozásodat is jelenti. Az idén hetente két anyanyelvi órád lesz. Taneszközeid a következők: tankönyv, munkafüzet és tudásszintmérő feladatlap, amelyet az iskolában tárolnak. Ha még nincs meg otthoni könyvtáradban A magyar helyesírás szabályai című könyv 11. kiadása, akkor próbáld meg mielőbb beszerezni! Igen gyakran kell majd használnod az elkövetkezendő évek folyamán!
Most pedig vedd a kezedbe a tankönyvedet! Nézd meg a címét, keresd meg a kiadó és a szerző nevét, a megjelenés helyét és időpontját! Ezek az adatok éppúgy hozzátartoznak valamennyi könyvhöz, mint az emberekhez a nevük, a születési idejük, helyük, illetve a lakcímük. Könyved különböző témákkal foglalkozik. Tekintsd át a tartalomjegyzéket! A címek és a korábban tanultak alapján próbáld egy-két mondatban összefoglalni, mi mindenről fogtok az idén tanulni! A gyors és eredményes használat érdekében még az új ismeretek elsajátítása előtt felhívom a figyelmedet két fontos dologra. Mindenekelőtt az utasításokra: GYAKORI KÉRDÉSEK, EMLÉKEZTETŐ, AMIT EDDIG TANULTUNK, ÚJ KÉRDÉS, TOVÁBBI KÉRDÉS, TANULNIVALÓ, NEM ÁRT TUDNI, FIGYELEMKELTŐ, NYELVI CSODABOGARAK, OKOSKODÓ, LÉGY KREATÍV! Ezek azzal könnyítik meg a dolgodat, hogy állandóan ismétlődnek, tehát mindig tudhatod előre, mit kell tenned. Vedd őket komolyan! Az általános eligazodást a tartalomjegyzék, a fogalmak gyors kikeresését, pontosítását a kislexikon segíti. Egy ötödikesnek nem jelenthet gondot ezek használata. A munkafüzet általában a tankönyv beosztását követi, kivéve a tanév eleji ismétlést. A benne található gyakorlatokat részben a tanórán, részben otthon kell majd megoldani, de csak a szóbeli lecke feldolgozása után. Légy alapos, pontos, akkor a siker sem várat magára sokáig! |
|