|
|
|
|
A harmadik évezred küszöbén - miközben az iskolapadból kikerülő tanítványaink napról napra változó kihívásokkal néznek szembe - a
pedagógia megújulási folyamatának is lépést kell tartania az igényekkel. Ez pedig lehetetlen a tartalmilag is naprakész tankönyvek és a rendszeres módszertani továbbképzések nélkül. Az alábbiakban arról számolunk be, hogy egy tankönyvkiadó, a
szegedi Mozaik Oktatási Stúdió milyen kezdeményezésekkel segíti a változásokat.
|
Az elmúlt évben a helyi tantervek összeállítása során minden iskolának lehetősége volt átgondolni, hogy milyen módon kívánja korszerűsíteni a csaknem húsz éve érvényben lévő tananyagot és felfrissíteni pedagógiai eszköztárát. A munka következő lépése, a pedagógiai programok "feltöltése" elképzelhetetlen megújított tartalmú, a pedagógusok és a diákok igényeit maradéktalanul kielégítő, esztétikailag is magas színvonalú tankönyvek és a tanítási-tanulási folyamatot végigkísérő oktatási segédanyagok nélkül.
A szegedi Mozaik Oktatási Stúdió - bízvást mondhatjuk - élére állt a változásoknak. A kiadó egyértelmű törekvése, hogy olyan könyveket adjon a magyar diákok kezébe, amelyek tartalmilag és minőségileg is bármely nyugat-európai országban megállnák a helyüket. Az új tankönyvcsaládok olyan pedagógiai műhelyekben készültek, amelyek - megőrizve a hagyományos oktatási formák értékeit - egyaránt lépést tartanak a tudományok és a modern pedagógiai kutatások gyakorlatba átültethető eredményeivel. A könyvek esztétikai kivitelének és szerkesztésmódjának színvonalát pedig az is igazolja, hogy a tankönyvcsaládokat az utóbbi időkben számos
könyvszakmai díjjal ismerték el
(Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Könyvdíja 1998; Szép Magyar
Könyv Különdíj, Díj, Oklevél; Hungarodidact '95, '97, '99 tíz
Arany-díja stb.)
A kiadó törekszik arra, hogy a tankönyveiből tanító pedagógusok minden szakmai segítséget megkapjanak a tananyag feldolgozása során. Ezért ez évben immár hatodik alkalommal szervezi meg a
Mozaik Módszertani Napokat. Az országos rendezvénysorozat hét
szekciójában elhangzó módszertani előadások útmutatást nyújtanak a tananyag leghatékonyabb feldolgozásához, az előadásokhoz kapcsolódó beszélgetések pedig a könyveket használó
pedagógusok közötti közvetlen eszmecserére, a tanítási tapasztalatok megbeszélésére is lehetőséget adnak. A szerzők bemutatják a díjnyertes Természetről tizenéveseknek tankönyvcsalád legújabb (7. és 8. osztályos), illetve a nagy sikerű A Föld, amelyen élünk tankönyvek alsóbb évfolyamoknak szánt Természetismeret 5. és 6. köteteit. "Magasabb évfolyamba lépnek" az Informatika és a Könyvtárhasználat tankönyvek is, a szerzők az általános és középiskolában is hasznosítható módszertani ötleteiket osztják meg az érdeklődő pedagógusokkal. Újdonságként mutatkozik be az Emberismeret erkölcstan
tankönyvsorozat, amely az általános iskolák 4-8. osztályainak kínál a tanulók közös, aktív részvételével feldolgozható, értékes tananyagot.
A rendezvényre az iskolákba kiküldött jelentkezési lapokon lehet jelentkezni.
|
Néhány friss mozaikos kiadvány:
|
Program:
Alsó tagozat |
Magyar nyelv |
Matematika |
Informatika |
Balkovitzné Cynolter Magdolna
A szövegértés fejlesztése kisiskoláskorban (Tankönyvek, segédkönyvek alsósoknak) |
Fekete Gabriella
Korszerű anyanyelvi nevelés a felső tagozatban (A Nyelvtan - Helyesírás - Fogalmazás tankönyvcsalád tapasztalatai) |
Pintér Klára / Kosztolányi József
Problémamegoldás és fogalomépítés a felső tagozatban - a készülő tankönyvek kapcsán |
Rozgonyi-Borus Ferenc
Milyen változásokat hoz a kerettanterv az informatika tanításában? |
Csizmadia György / Földvári Erika / Lassúné Ruskó Renáta
"Tág az élet, mint az álom..." (Integrált oktatás az alsó tagozatban) |
Kutas Ferenc
Kerettanterv és tankönyvek az irodalom tanításában (Új és hagyományos módszerek szintézise egy tankönyvcsaládban) |
Vincze István / Csordás Mihály / Konfár László
Feladatok, problémák a matematika iránt érdeklődő tanulóknak |
Kokas Károly
Eligazodni a világban: az iskolai könyvtár |
Fizika |
Biológia-Kémia |
Földrajz |
Halász Tibor
Hogyan alkalmazkodhatunk az új szabályozási rendhez? |
Jámbor Gyuláné
Minőségbiztosítás - gondolkodásfejlesztés a biológiaórán |
Makádi Mariann
A kerettanterv a földrajz tanításában |
Miskolczi Józsefné
Fizikafeladatok és a gondolkodás fejlesztése |
Siposné Kedves Éva
A kémiai ismeretek jelentősége az egészség és a környezet védelmében |
Vízvári Albertné
Magyarország földrajza a változások tükrében |
Párhuzamos
előadás |
Tóth Katalin
Biológia a fizikaórán - fizika a biológiaórán |
Időpontok és helyszínek:
Időpont: |
Város: |
Helyszín: |
1999. december 7. |
Szeged |
Arany János Általános Iskola
6724, Kukovecz Nana
u. 4-6.
Tel.: 06-62/469-634 - Ig.: Révész István |
1999. december 10. |
Pécs |
Testvérvárosok Terei Á.
I. 7632 Pécs, Testvérvárosok t.1.
Tel.: 06-72/438-030 - Ig.: Troska Gyula
(Módsz. nappal megb. igh.: Kalauz Jánosné) |
1999. december 17. |
Budapest |
Berzsenyi Dániel Gimnázium
1133, Kárpát u. 49-53.
Tel.: 06-1/359-16-13 - Ig. Somogyi László |
2000. január 13. |
Szombathely |
Dési Huber István Á. I.
9700, Kőrösi Csoma Sándor u. 5.
Tel.: 06-94/311-340 - Ig.: Kiss Péter |
2000. január 14. |
Székesfehérvár |
Velinszky László Általános
Iskola 8000, Salétrom u. 4-6.
Tel.: 06-22/315-071 - Ig.: Dr. Szokó Miklósné |
2000. január 20. |
Miskolc |
Jókai Mór Általános
Iskola 3525, Pallos u. 1.
Tel.: 06-46/320-494 - Ig.: Pongrácz Jánosné |
2000. január 21. |
Hajdúszoboszló |
Bárdos L. (4.sz.) Általános
Iskola 4200, Arajny János u. 2.
Tel.: 06-52/361-562 - Ig.: Koncz Zsuzsanna |
|