A kosarad üres
Himnusz
A himnuszok megszólaltatása
A himnusz létezési módjához jutottunk el: a megszólalás, a megszólaltatás formájához.
"Konzervként"
Egyre inkább terjedő gyakorlat, hogy különféle rendezvényeken, ünnepségeken, eseményekkor a technika lép közbe: "hangosítás", "play-back", "erősítők", nagyméretű képernyők stb. A "gépesítés" biztosítja, hogy a kellő időben a megfelelő zeneszámok "minőségi" előadásban hangozzanak el - csak éppen a közösség közönséggé alacsonyodik. A közönség pedig soha nem fog úgy reagálni, mint a közösség - ez még az esemény lezajlását is befolyásolhatja. A "konzerv" lehet hogy problémamentessé teheti az ünnepséget, ám kérdés, hogy ünnepség lesz-e az ünnepség közösség nélkül.
|
ELEKTRONIKUS VITA | ||||
|
"Élőben"
Az "élőbeni" előadás is sok kérdést vet fel: ki kezdje az éneket, ki adja meg a kezdőhangot (különösen, ha nehezen előadható dallamról van szó), kell-e, aki segít az ütem megtartásában - és kiválthat-e negatív esztétikai élményt a sokaság. Vállalhatjuk-e az ebből adódó érzelmi elfordulást?
Persze, nem szükségszerű, hogy a fenti kérdéseket feltegyük. Ha a közoktatás biztosítja e dalok megtanulását, ha elégséges esemény van a megtanult himnuszok és himnuszként énekelhető alkotások előadására - és ez ráadásul nem is tűnik a közösség számára erőszakoltnak, akkor nem lehet gond az "élő" előadással. Úgy véljük, az eddigiek alapján belátható, hogy a saját himnuszainkat, népénekeinket legjobb ha magunk is énekeljük. |
ELEKTRONIKUS VITA | ||||
|
ÖSSZEGZÉS |
A himnusz és a himnuszként alkalmazott népének előadása annak egyetlen értelmes létezési módja - az előadás pedig csak akkor jelent, teremt közösséget, ha a közönség közösség is, éneklő közösség is egyben. Itt most eltekintünk attól a határesettől, amikor művészi célú rendezvényről van szó.
|