Első félév | 3 |
Miről tanulunk az idén? | 3 |
Mennyit változtam? | 4 |
A növények környezeti feltételei | 6 |
Az állatok környezeti feltételei | 8 |
Az őszi vízpart növényei | 10 |
Az őszi vízpart állatai | 12 |
A legfontosabb a jó egészség! | 14 |
Akkor drága az egészség, mikor meglep a betegség | 16 |
Betegápolás, beteglátogatás | 18 |
Az egészség ízét a betegség adja (Összefoglalás) | 20 |
Változások, kölcsönhatások I. | 22 |
Változások, kölcsönhatások II. | 24 |
A víz körforgása | 26 |
Az időjárás fontos szereplői: a Nap és a szél | 28 |
Növények és állatok télen | 30 |
Olvadás és oldódás a mindennapi életünkben | 32 |
Vonzás és taszítás ? Vizsgálódás mágnessel | 34 |
A tűz szerepe az életünkben | 36 |
?Tűzre, vízre vigyázzatok!? | 38 |
Ne játssz a tűzzel! | 40 |
?Elképesztő, de így igaz?? (Összefoglalás) | 42 |
Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró! Hogyan tájékozódunk? | 44 |
Merre menjek? ? Ismerd meg a világtájakat! | 46 |
??mit rejt e térkép?? | 48 |
Tavak és folyók a térképen | 50 |
A szél és a víz felszínformáló munkája | 52 |
?Merre járt a messzivágyó jéghegyjáró felhőszálló Tengerecki Pál?? (Összefoglalás) | 54 |
Második félév | 56 |
A növényi élet évszakos ritmusa: tavasz | 56 |
Az állatok évszakok szerinti viselkedése: tavasz | 58 |
A növények és az állatok egymásrautaltsága | 60 |
Sohase legyen néma tavasz! Felelősek vagyunk a Földért | 62 |
Madárnaptár (Összefoglalás) | 64 |
Barangolás hazánk tájain | 66 |
Hazánk fővárosa Budapest | 68 |
Turistalátványosságok | 70 |
A növényi élet évszakos ritmusa: nyár | 72 |
?Nádutakon kakukkszó? Az állatok évszakonkénti viselkedése: nyár | 74 |
Megy a fecske, jön a vadlúd (Tanulmányi séta ősszel) | 76 |
Fűben, fában van az orvosság | 77 |
Sok fecske ősz jele | 78 |
Napi egy alma az orvost távol tartja | 79 |
Baleset otthon ? Sebkötözés | 80 |
Dühöngő természet | 81 |
Időjárás megfigyelése | 82 |
Az időjárás hatása az élőlényekre | 83 |
Látogatás a lánglovagoknál | 84 |
Tanulmányi séta | 85 |
Az iránytű használata | 86 |
Játék a térképpel | 87 |
Ilyen a tavasz (Tanulmányi séta tavasszal) | 88 |
Tisztább környezetünkért | 89 |
Kirándulásajánló | 90 |
Nevezetes tájaink | 91 |
Budapesti körkép | 92 |
Év végi összefoglalás | 93 |
Szómagyarázat | 95 |
Kedves Gyerekek! Remélem, sokan töltötték közületek a vakációt a vízparton. Én a szüleimmel a Balatonon nyaraltam. Biztos vagyok benne, hogy ti is sok élménnyel gazdagodtatok. A környezetismeret órákon sokszor kerül szóba majd a vizek világa, és persze sok más érdekes dolog is. Gyorsan eltelt a nyár. Újra megkezdődött az iskola. Szeretnék néhány tanácsot adni, hogyan használjátok a munkatankönyvet. Ha belelapoztok, akkor látjátok, hogy a betűk különböző színűek. A kék színű részt figyelmesen tanulmányozzátok. A pirossal írottak a megjegyzendők. A rajzok között találtok olyat is, amit nektek kell kiegészíteni vagy színezni. A gyönyörű természeti képeken megtaláljátok a növény vagy az állat nevét is. A lapok szélén jelzéseket találhattok: Ha a gesztenyével találkoztok, akkor a játék leírását a nevelőtöktől kérjétek el! A kísérleteket a lombik jelöli. A nagyító jelzi, hogy alaposan szemügyre kell venni az élőlényt. A fakarika jelentése, hogy valamit el kell készítenetek. Ha az oldalszám mellett ezt látjátok, akkor a zöld szám megmutatja, hogy a következő leckét melyik oldalon találjátok meg. Ez a rajz jelzi, hogy valaminek utána kell néznetek. Ezt végezhetitek a könyvtárban, az interneten, de kérdezhetitek szüleiteket is. Ha nem kaptok más utasítást, az eredményről a következő órán kell beszámolnotok. A könyv végén szómagyarázatot találtok. Ez segít egy-egy ismeretlen szó értelmezésében. |