Biológia tankönyv 10. osztály

Biológia 10. (gimn.) A természetről tizenéveseknek c. sorozat gimnáziumi biológia tankönyve 10. osztályosoknak. (NAT2012) MS-2641
MS-2641

Az élőlények változatossága

10. évfolyam, 19. kiadás (2022. 08. 25.)
Mozaik Kiadó
szerző:
méret: 170x240 mm
terjedelem: 232 oldal
3 180 Ft
Kosárba
Díjak
Eredetileg a Nat 2007-es kerettantervhez készült, méltán népszerű tankönyv amellett, hogy teljes értékű gimnáziumi alaptankönyv, az emelt szintű érettségi anyagát is tartalmazza. Így a Nat 2012-s követelményeknek is megfeleltethető, egzakt tudásanyagot dolgoz fel a rendszertan, az etológia, a növények, az állatok és a gombák témaköreiből.
Kapcsolódó kiadványok
Biológia 11. (gimn.) - A természetről tizenéveseknek c. sorozat gimnáziumi biológia tankönyve 11. osztályosoknak. (NAT2012) MS-2642MS-26423 480 Ft
Biológia 12. (gimn.) - A természetről tizenéveseknek c. sorozat gimnáziumi biológia tankönyve 12. osztályosoknak. (NAT2012) MS-2643MS-26433 180 Ft
Biológia feladatgyűjtemény 11-12. - Közép- és emelt szintű érettségire felkészítő biológia feladatgyűjtemény, megoldásokkal, rendszerező táblázatokkal MS-3153MS-31534 380 Ft
Biológia feladatsorok emelt szintű érettségire és OKTV-re készülőknek - A feladatgyűjtemény 66 feladatsort kínál az emelt szintű biológia érettségire és az OKTV-re készülők számára. Megoldásokkal és részletes magyarázatokkal MS-3159MS-31594 580 Ft
Biológia gimnáziumoknak 10. - Gál Béla gimnáziumi biológia sorozatának NAT2020-hoz készült kötete a szerzőtől megszokott alapossággal, szakmai hitelességgel MS-2649MS-26493 480 Ft
Biológia gimnáziumoknak 11. - Emelt szintű tananyag. Gál Béla gimnáziumi biológia sorozatának NAT2020 és az új érettségi követelményrendszer alapján készült kötete MS-2650MS-26503 980 Ft
Biológia gimnáziumoknak 12. - Emelt szintű tananyag. Gál Béla gimnáziumi biológia sorozatának NAT2020 és az új érettségi követelményrendszer alapján készült kötete MS-2651MS-26514 180 Ft
Orvosi latin kifejezések - Egészségügyi ágazatban tanulóknak - Több mint 1300 tematikusan csoportosított orvosi latin kifejezés gyakorlófeladatokkal, színes rajzokkal, megoldásokkal. A könyv a szakképzési jegyzékről is rendelhető MS-3131MS-31314 180 Ft
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető

* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető.
Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el.
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
Bevezetés. Vírusok, prokarióták. Egyszerűbb eukarióták9
A rendszerezés alapjai10
A biológiai szerveződés14
Az élőlények vizsgálata és csoportosításuk16
A vírusok20
A prokarióták (I.)22
A prokarióták (II.)25
Az egyszerűbb eukarióták általános jellemzői28
Az egyszerűbb eukarióták táplálkozása, kiválasztása33
Az egyszerűbb eukarióták szaporodása36
Az egyszerűbb eukarióták rendszerezése (I.)38
Az egyszerűbb eukarióták rendszerezése (II.)40
Összefoglaló tesztfeladatok44
Az állatok teste és életműködése49
Az állatok szerveződési szintjei50
Az állati sejt és a főbb szövettípusok jellemzői (I.)53
Az állati sejt és a főbb szövettípusok jellemzoi (II.)57
Az állati sejt és a főbb szövettípusok jellemzői (III.)60
Az állatok mint heterotróf élőlények64
Önfenntartó működések: légzés, keringés, kiválasztás69
Az állatvilág önreprodukciója74
Az állatvilág önszabályozása77
Összefoglaló tesztfeladatok79
A legfontosabb állattörzsek képviselőinek sajátosságai81
Az álszövetes és a testüreg nélküli szövetes állatok82
A férgek törzsei86
Puhatestűek, a szelvényezetlen testtájasok91
Az ízeltlábúak: a fantasztikus változatosság96
A rovarok, a "bevágottak"102
Újszájúak110
Halak: a vizek gerincesei113
Kétéltűek: a víz és a szárazföld határán117
Hüllők: a földtörténeti középidő urai120
Madarak: a levegő szárnyas meghódítói123
Az emlősök: a legfejlettebb állatok128
Összefoglaló tesztfeladatok135
Az állatok viselkedése137
Az állatok öröklött magatartása138
Az állatok tanult magatartása142
Viselkedési típusok (I.)146
Viselkedési típusok (II.)153
Összefoglaló tesztfeladatok159
A növények teste és életműködése161
A növények és anyagcseréjük162
A növényi test szerveződése166
A növényi szövetek (I.)169
A növényi szövetek (II.)171
A növények szervei - a gyökér176
A növények szervei - a szár és a levél180
A hajtás működése182
A növény egyéb működései186
A növényi hormonok190
A növények szaporodása192
A növények egyedfejlődése196
A növények rendszertani csoportjai202
Összefoglaló tesztfeladatok209
A gombák211
A gombák teste és életműködése212
A legfontosabb ehető és mérgező gombák felismerése215
A zuzmók218
Összefoglaló tesztfeladatok219
Az összefoglaló tesztfeladatok megoldása220
Fogalomtár221
Névmutató225
A kiadvány bevezetője
A tankönyvek, valamint a táblázatokat, kiegészítő ismereteket, feladatokat tartalmazó segédkönyv megírásakor igyekeztem elérni, hogy a tartalom feleljen meg a ma biológiájának, és adjon lehetőséget a tanulók gondolkodtatására, egyes problémák elemzésére. Ugyanakkor szeretném, ha a diákok olyan könyvet kapnának a kezükbe, amely biztosítja számukra az egyéni tanulás lehetőségét, hiszen az önművelés igénye a középiskolás korosztályban is egyre fokozottabban jelentkezik. Ezért törekedtem arra, hogy a könyv érthető, tanulható legyen, látsszanak világosan a tudást megalapozó biológiai fogalmak. A tankönyv egy témát folyamatos, összefüggő szövegezéssel dolgoz fel. Azon belül azonban tagoltabb, mert az volt a célom, hogy egyrészt az anyag a kerettanterv által megszabott - a tudományunk megismeréséhez bizony meglehetősen szűkös - órakeretek között is átfogó képet nyújtson a biológia adott területéről, másrészt hogy az alapszintű és az emelt szintű érettségi vizsga anyaga tartalmilag elkülönüljön. Ezért külön jelöltem az olyan kiegészítő anyagot vagy érdekességet, amely a kerettanterv alapkövetelményébe már nem tartozik bele, ugyanakkor segíti a tananyag megértését, vagy az emelt szintű érettségi-felvételi vizsgához szükséges. Így a tankönyv azoknak az érdeklődőbb tanulóknak is lehetőséget biztosít, akik kiegészítenék egy-egy rész ismereteit, illetve akik emelt szinten szeretnék tanulni a biológiát. A rendszerező ábrák, grafikonok a pedagógus munkáját segíthetik, biztosíthatják a biológiai gondolkodás órai fejlesztését.