|
Tarcsay Tamás
A kerettantervhez készült új matematika tankönyv
(Megjelent az Írisz-SuliNet matematika oldalain 2001. márciusában.)
A szeptember 1-től életbe lépő új matematika
kerettantervhez használható, új tankönyvet jelentet meg - a 12 kötetesre
tervezett Színes Matematika című sorozat keretében - hamarosan a szegedi Mozaik
Kiadó. A szerzők az alpfokú, a középfokú és a felsőoktatásban dolgozó,
tapasztalt matematikatanárok: Kosztolányi József, Kovács István, Pintér Klára, Urbán János és Vincze István. A következőkben ezt a, heti három órában matematikát
tanuló kilencedik osztályosok számára készült tankönyvet szeretnénk bemutatni
az olvasóinknak.
E tankönyv írói sem voltak irigylésre méltó helyzetben akkor,
amikor a viszonylag nagy tananyag feldolgozását a rendelkezésre álló szűk
órakeretben kellett megtervezniük. Komoly kompromisszumok elfogadására kényszerültek.
Ezeknek a következménye talán az is, hogy az eddigi tankönyveknél jobban építenek
az általános iskolai ismeretekre. Úgy érezzük, hogy sikerült jól közelíteniük
a jelen helyzetben lehetséges optimális megoldást.
Számunkra szimpatikus vonása a könyvnek, hogy a választott feldolgozási
mód világos, jól követhető. Nem akar a tanároknak direkt módon módszereket
sugallni, bőséges teret hagy a tanári szabadság számára. Ugyanakkor azok a
kollégák sem vétenek hibát, aki egyszerűen a könyv gondolatmenetét követve
"tanítják végig" a 9. osztályos matematika anyagot. Úgy véljük,
hogy ez utóbbi lehetőség követése a pályakezdő matematikatanárok számára lehet
rendkívül hasznos. Megjegyezzük, hogy a kiadó tervezi egy "tanárkönyv"
megjelentetését is, ami tartalmazni fogja a teljes tankönyvet, és a használatához
ajánlott módszerekre vonatkozó tanácsokat.
A tankönyv nem túl bőbeszédű. A definíciók, tételek, bizonytások
feladatokkal jól előkészítettek, precíz, szabatos stílusban rögzítettek. A
szemléletesség és a matematikai precizitás nem túl könnyen beállítható helyes
arányát - vélhetően a jelentős oktatási tapasztalataiknak köszönhetően - jól
választották meg a szerzők. A könnyebb megértést segítendő, sok, világos,
áttekinthető és szemléletes ábra található a könyv lapjain. Tetszik az is,
hogy az egyes fejezetek elején tömör matematikatörténeti bevezetés is olvasható.
Annak ellenére, hogy a fejezeteket különböző szerzők készítették, a tankönyv
egységes szerkezetileg és tartalmilag egyaránt. Nem különülnek el a matematika
különböző témakörei, az egyes kapcsolódási pontokra minden fejezet írója határozottan
hívja fel a figyelmet. Különösen dícsérhető a könyv feladatanyaga. Különböző
nehézségű, érdekes és szép feladatok találhatók benne. Figyelmet fordított
a könyvet megalkotó munkaközösség arra is, hogy a többi tantárgy ismeretanyagát
is kapcsolják a matematika tananyaghoz. Látható tankönyvírók azon törekvése
is, hogy a matematika gyakorlati életben való használhatóságát is megmutassák.
Ez utóbbiak azért is fontosak, mert ezt a könyvet nem a matematikából kiemelkedő
tanulók számára irták.
A következőkben tankönyvben tárgyalt egyes témakörökről, amelyek
- természeteszerűleg - megfelelnek a tantervben előírtaknak, ejtünk néhány
szót:
KOMBINATORIKA, HALMAZOK
Tetszik, hogy kombinatorika tárgyalásában - a megcélzott korosztály szelelmi
fejlettségének megfelelően - nem a fogalmak pontos elméleti megfogalmazására
teszi a hangsúlyt a szerző, hanem a módszerek feladatokon keresztül történő
elsajátíttatására.
ALGEBRA ÉS SZÁMELMÉLET
Jó ötletnek tartjuk azt, hogy a két témakört párhuzamosan tárgyalja a fejezet
írója. Így a két tudományágban található analóg módszerek jól megjeleníthetők,
és erősíthetők.
FÜGGVÉNYEK
E témakörben szereplő fogalmak elsajátítása és elmélyítése általában nagy nehézséget
jelent a kilencedik osztályos tanulók számára. Ebből következően nyer fontosságot
az, hogy ezeket a fogalmakat csak jó előkészítés után juttassuk el a tanulókhoz.
Ebben a fejezetben ez - dícséretes módon - így történik.
EGYENLETEK, EGYENLŐTLENSÉGEK, EGYENLETRENDSZEREK
Dícsérhető e fejezetben az, hogy az különböző megoldási mödszereket elkülönítve
részletezi a szerző. Így érheti el azt, hogy a matematikából nem különösen tehetséges
diákok számára is kapszkodót tud adni.
GEOMETRIA
A könyv legnagyobb részét teszi ki ez a fejezet, nagy ismeretanyagot tartalmaz.
Talán itt érhető tetten leginkább, a korábban említett szemléletesség és a matematikai
precizitás helyes aránya.
STATISZTIKA
A leíró statisztika elemeit tárgyaló témakör - valószínűleg - előkészíti majd
a matematikai statisztika további témaköreinek tantását.
Annak ellenére, hogy ez az ismertető még a kézirat alapján készült, már megállapítható,
hogy ez a könyv sokoldalúan lesz használható a matematika oktatásában. A tanár
kollégák jó óratervezeteket készíthetnek majd a segítségével. A tanulók az otthoni
tanulásban eredményesen használhatják majd, de azok a gyerekek, akik a kötelező
tananyagon túl is szeretnének foglalkozni a matematikával, találhatnak benne
megtanulható ismereteket és tanuságos feladatokat.
|
|