|
Tankönyvet választani felelősségteljes feladat, hiszen ez a döntés
nemcsak a tanár, hanem a tanulók munkáját is segítheti vagy nehezítheti.
A választásnál tehát tudni kell a tankönyvről, hogy milyen általános
és szakmai feladatokat, szemléletmódot, módszert, követelményszintet
stb. segít a legjobban, milyen a külső megjelenése és mennyibe
kerül. Az alábbiakban a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola
kutatócsoportja által írt és a Mozaik Oktatási Stúdió által
kiadott fizika és kémia tankönyvek legfőbb általános jellemzőit
mutatják be a szerzők.
Iskolák és igények
A magyar gazdaság és társadalom fejlődése
elősegíti és megköveteli:
|
az értelmiségiek
számának növelését, |
|
a saját
felelősségre önállóan dönteni képes vállalkozók felkészítését, |
|
a szolgáltatásban
dolgozók kulturáltságának és szakmai felkészültségének javítását, |
|
a modern iparágakban
munkát remélők elméletibb szaktudásának megalapozását, |
tehát a fejlődést biztosító, növekvő
létszámú csoportok általános és szakmai műveltségének
magasabb szintre emelését. Ugyanakkor egyre kevesebb a munkahely a
hagyományos iparágakban és a mezőgazdaságban. Alig akad
munkalehetőség a szakképzetlen és átképezhetetlen, tehát
tanulatlan emberek számára.
Ezt az objektív helyzetet és fejlődési irányt fejezi ki a
szakoktatás változása is. A nyilvántartásba vett szakmák közel
60%-a (ez a jövendő munkahelyeknek közel 75%-át jelenti) csak az
érettségi megszerzése után sajátítható el. Ez az egyik fontos oka
az érettségivel záró középiskolák - már évek óta folyamatban levő
- expanziójának, eltömegesedésének. Mind az általános, mind a középiskoláknak
tehát azzal az erősödő igénnyel kell szembenézniük,
hogy a közeljövőben a fiatalok 75-80%-a érettségivel záró középiskolába
akar majd járni.
Mindezt figyelembe véve belátható, hogy a közoktatás új helyzetében
nem lehet a megszokott ismeretanyagot - sem mennyiségileg, sem a lényeg
meghatározása, de még a tanévekre bontás szempontjából sem - megkövetelni.
A hagyományos módszerek és az ezekhez kapcsolódó szemléletmód nem
elegendő ahhoz, hogy a többség számára is teljesíthető,
tehát a siker örömét magában hordozó feladatok megoldását hatékonyan
segítse.
A közoktatás korszerűsítése érdekében
fel kell tenni azt a kérdést: mi az az értékrendszer, amely - egészen
az élete végéig - mindenkinek nélkülözhetetlen a boldoguláshoz, és
amelynek megszerzéséhez elsősorban az iskola segíthet hozzá.
A társadalmat szolgáló iskolák erre a kérdésre válaszként, az
alkalmazni képes tudással egyenlő fontosságúnak tartják: az
erkölcsi értékeket, a személyiségfejlesztést, a készségek és képességek
kialakítását; az önálló tanulás módszereinek elsajátítását; a
társadalomban, a természetben, a technikában és az információáradatban
való tájékozódás megalapozását; a környezetvédelmi feladatokat,
az egészséges életmód kialakítását stb.
Az iskolák az előttük álló feladatok megvalósítása közben
nem nélkülözhetik a korszerű tankönyveket, amelyek hatékonyan
segítik a valódi értékek megszerzését. Mi az előző általános
gondolatoknak figyelembevételével igyekeztünk ilyenné tenni tankönyveinket.
Fizika tankönyveinkről
Az új feladatok ellensúlyozására, a túlterhelés
elkerülése érdekében nélkülözhetetlen a tananyag csökkentése, súlypontozásának
átértékelése, a feldolgozásakor pedig a megszokottnál hatékonyabb módszerek
alkalmazása. Ez azonban csak a fizika belső logikáját és lényegét
tiszteletben tartó rendezőelvek alapján valósítható meg.
Tankönyveinkben rendezőelveknek a megmaradási törvényeket választottuk.
Ez azonban maga után vonja, hogy a - csak közvetlen hatásként értelmezhető
- kölcsönhatás fogalma kiemelt szerepet kapjon. A kontakt kölcsönhatások
korrekt felismerése viszont feltételezi az anyag mindkét megjelenési
formájának (részecskeszerkezet, mező) elemi szintű ismeretét.
A megismerés folyamata tankönyveinkben
mindig konkrét tapasztalatokra épül. A mindennapi jelenségek célirányos
felelevenítését követi - az ezekkel kapcsolatos, és így érthető
okból kiválasztott - tanári bemutató vagy a tanulók által az órán
elvégezhető kísérletekre utalás. Ezek közös elemzése segíti
elő az absztrakciót.
Mivel a mennyiségi fogalmak meghatározó szerepet játszanak a fizikában,
mi is kiemelten kezeljük azokat. A test, a tulajdonság vagy képesség
és a mennyiség - összetartozó, de lényegesen különböző
fogalmi hármas - kapcsolatát logikailag követve alakítjuk ki a mennyiségi fogalmakat. Először a testek vagy anyagok egy
tulajdonságát mutatjuk meg. Ezt követően szavakkal
megfogalmazzuk e tulajdonság kisebb, nagyobb, egyenlő viszonyának
feltételét. E két ismeret alapján rendeljük hozzá a tulajdonsághoz
a mennyiséget. Erre alapozva könnyű felismerni az ok-okozati és a
függvénykapcsolatok közötti különbséget. Az előző,
elvinek tűnő gondolatok - tapasztalataink szerint - hatékonyan
segítik a lényeg megértését és a formális "magolás"
elkerülését.
A mindössze 100-120 oldalas fizika tankönyveink
nyelvezete tömör, képanyaga bőséges. A terjedelem kb. egyharmadát
kérdések, feladatok, figyelemfelhívó gondolatok, fizikatörténeti érdekességek,
a fizikai gondolatokat másként megfogalmazó irodalmi idézetek foglalják
el. A nyelvezet tömörsége és pontossága révén elkerülhető
volt, hogy átvegyük az órai magyarázatok szerepét, és így a tanárok
e tankönyvek használata vagy egy stílus és egy módszer átvétele közötti
választásra kényszerüljenek.
A képanyag (fotó, ábra, grafikon, hangulati rajz) vizuális információja
órai szemléltetésre is felhasználható, mert pontosan követi és
megerősíti a szöveg gondolatmenetét, érthetőbbé teszi a
tananyagot és esztétikusabbá az egész könyvet. Az otthoni tanulásnál
elősegíti a tanórai munka felidézését.
A tankönyvek mellé munkafüzetek, tudásszintmérő
feladatlapok és példatárak is készültek. A munkafüzetek három
fejezete három különböző területen segíti a tanulás-tanítás
folyamatát:
|
A
legfontosabb órai kísérletek elvégzéséhez, jegyzőkönyvszerű
rögzítéséhez és elemzéséhez ad segítséget. |
|
Az otthoni
munkát támogatja feladatokkal, gondolkodtató kérdésekkel, lényegkiemeléssel
stb. |
|
A gyakorló
feladatlapok a témazáró dolgozatok előkészítését könnyítik
meg. |
|
A Tudásszintmérő
feladatlapok lehetővé teszik a folyamatos önellenőrzést
és a lényeg felismerését. |
Tankönyveinknek itt csak néhány, a szokásostól
eltérő jellemzőjére hívhattuk fel a figyelmet. Egy tankönyvet
megismerni azonban csak úgy lehet, ha kézbe vesszük, átlapozzuk azt,
és a részletekbe is beleolvasunk. A valódi véleményformáláshoz
azonban egy-két évig tanítani kell a könyvből. Bízunk benne,
hogy ez a rövid bemutatás is felkeltette az érdeklődést és
sokan eljutnak - a többszörösen kitüntetett, és az iskolák több
mint kétharmada által már most is használt - tankönyveink kézbevételétől
azok valódi megismeréséig.
dr. Halász Tibor
alkotószerkesztő
|