A kosarad üres

Darab:
0

Összesen:
0

A fény

Tartalomjegyzék
Bevezetés: A fény fogalma
A fény olyan sugárzás, amely fényérzetet kelt. - A fény fogalmának ez a meghatározása természetesen az emberi megismerés során alakult ki, így az emberi látást veszi alapul.
A fény azonban nemcsak emberi szemmel, hanem különböző hatásai folytán más sugárzásmérő eszközökkel is tanul­mányozható. Ismert például, hogy a fény kémiai változást okoz egy fényképlemezen, működésbe hozza a fotocellát, hőhatása pedig érzékeny hőmérőkkel (termoelemekkel) is kimutatható.
Ilyen eszközökkel mutatható ki, hogy vannak olyan sugárzások is, amelyek fizikai tulajdonságaikban megegyeznek a látható fény tulajdonságaival, de az emberi szem nem érzékeli őket. Ilyenek például az infravörös vagy az ultraibolya "fény", tágabb értelemben pedig minden elektromágneses sugárzás.
Az élőlények érzékelésének tanulmányozása során is bebizonyosodott, hogy a különböző állatok más-más, az embertől különböző tartományokat látnak az elektromágneses sugárzásból, tehát a fény nemcsak a műszerek, hanem az élővilág számára is tágabb fogalmat jelent, mint az emberi szem számára látható fény.

Elődeink evolúciós fejlődése során - feltehetően a fán lakó életmód kialakulásával - fokozatosan a szem vált a legfontosabb érzékszervvé. A térbeli látás, a pontos távolságbecslés nélkülöz­hetetlen feltétele az ágakon való közlekedésnek, a színek megkü­lönböztetése a táplálékszerzésnek és a veszély felismerésének.
Főemlős őseinktől ránk maradt örökségünk, hogy ma is a lá­tásunk révén szerezzük a környezetünkből a legtöbb információt, a becslések szerint az összes információ kb. 80-85%-át. Ennek egyik "mérhető" bizonyítéka, hogy a szemet az agyi látóközponttal összekötő látóideg mintegy tizennyolcszor annyi idegsejtből áll, mint a fülből jövő információk szállítására szakosodott hallóideg. Ez a mennyiségi különbség minőségi különbséget is jelent, a vi­zuálisan értelmezhető információ sokkal komplexebb. Míg a hal­lottakkal gyakran előfordul, hogy valamit értelmezhetetlen zajként érzékelünk, a látásunkkal ez sokkal ritkábban fordul elő.
GONDOLKODJ EL!
Gyűjts olyan kifejezéseket, mondásokat, amelyek a látásunk szerepére, fontosságára utalnak!
(pl. : Úgy vigyázz rá, mint a szemed fényére!, stb.)
Egy bizonyos időtartamig figyelve magad (például most), becsüld meg, mennyi ideig, milyen arányban használtad a különböző érzékszerveidet a környezettel való kapcsolattartásban, moz­gásban, információszerzésben! Hogyan változik ez az arány, ha a legfontosabb lét- (és faj-) fenntartó életfunkciókról van szó? Hogyan értelmeznéd a tapasztaltakat?
Figyeld meg! Hogyan nyersz információt egy olyan tárgyról, ami teljesen ismeretlen a számodra? Milyen sorrendben használod az érzékszerveidet? Hogyan teszik ugyanezt a különböző korú kisgyerekek?
Jelentőségének megfelelően a fénnyel, a látással kapcsolatos ismereteket nagyon sok különböző tudományterület is vizsgálja. Ezek (a teljesség igénye nélkül) a következők:
 
Hullámoptikai kísérlet

Hullámoptikai kísérlet

Fizika:
A fénytani kísérletek, vizsgálatok szempontrendszerük szerint több kategóriába sorolhatók.
A klasszikus optika a fény terjedésének szabályaival foglalkozik, a tárgyaláskor alkalmazott módszere szerint geometriai (sugár-) optikára és fizikai (hullám-) optikára osztható.
Geometriai optikai kísérlet

Geometriai optikai kísérlet

A geometriai optika a fénysugarakat mint geometriai vonalakat használja fel segédeszközként, a fizikai optika olyan jelenségekkel foglalkozik, amelyek csak a fény hullám­természetével értelmezhetők.
A fény keletkezésének, és az anyaggal - köztük az elektromos és mágneses mezővel - való kölcsönhatásának vizsgálata a kvan­tumoptika témakörébe tartozik, amely valójában az atomfizika részterületének is tekinthető.
A fény keletkezése
A fény keletkezése

 
A szemorvosnál

A szemorvosnál

Biológia, orvostudomány:
Az élettan (fiziológia), a szemészet és az agykutatás célja az fénynek az élő szervezetre, annak biokémiai folyamataira gyakorolt hatásának, valamint a szem működésének és a látás folyamatainak feltárása.
 
Pszichológia:
A látottak értelmezését, az észlelés jelenségeit a kognitív pszichológia kutatja, hatásaival az alkalmazott pszichológia, reklámpszichológia foglalkozik. (pl. a színek, világítás hatása, stb.)
 
Vizuális művészetek:
A látvány esztétikai, művészi előállítása és értelmezése a vizuális művészetek (festészet, szobrászat, építészet, fényképezés, filmművészet, számítógépes látványtervezés) és az azokat leíró tudományágak (művészettörténet, esztétika, stb.) feladata.
Escher : A pocsolya

Escher : A pocsolya

Az alábbi Internetes barangolás szeretne egy kis betekintést nyújtani mindezekbe a területekbe, remélve azt, hogy a program használója örömét leli majd abban is, hogy bizonyos kérdésekre választ talál, és abban is, hogy újabb és újabb megválaszolandó kérdéseket önmaga vethet fel az anyag feldolgozása során.