A FÖLD, AMELYEN ÉLÜNK SOROZAT KÖTETEI
Makádi
Mariann-Taraczközi
Attila:
Természetismeret 4. osztály
Tájékozódás a környezetünkben; élőlények
közvetlen környezetünkben; a gazdasági és társadalmi élet
alapfogalmai; védett természeti és kulturális értékeink.
Természetismeret 5. osztály
Tájékozódás a térképen; az időjárás
és az éghajlat; az alföldi tájak és élőviláguk; a dombsági
tájak és élőviláguk; a hegyvidék és az erdő élővilága.
Természetismeret 6. osztály
A víz, vízpart és élővilága; a
város és élővilága; testi változások, életmód a
kamaszkorban.
Jakucs László-Nagy Gáborné:
1. kötet - Természetföldrajz
A Világegyetem; tájékozódás térben és
időben; a kőzetburok földrajza; a légkör és a víz földrajza.
Makádi Mariann:
2. kötet - Távoli földrészek
A földrészek születése és szerkezete;
a természet és a társadalom kapcsolata a Föld különböző részein;
a kontinensek földrajza (Afrika, Ausztrália és Óceánia, Amerika, Ázsia,
a sarkvidékek).
3. kötet - Európa földrajza
Földrészünk, Európa; Európa fő
részeinek földrajza (északi, nyugati része, mediterrán tájai,
hatalmas síkvidékei, a Közép-európai-sík- és rögvidék, a fiatal
hegyvidékek).
4. kötet - Hazánk földrajza A Kárpát-medence természeti adottságai;
berendezkedés a Kárpát-medencében; alföldi, dombsági és középhegyvidéki
tájaink földrajza; a főváros és vonzása.
Makádi Mariann-Taraczközi Attila:
5. kötet - Globális
problémák
A világ társadalmi-gazdasági képe; a Föld
globális problémái.
|
A társadalom,
és benne az egyes emberek jövője nagymértékben függ attól,
hogy milyen értékrend szerint élik életüket. A felnövekvő
nemzedék sorsa pedig részben az iskolai évek idején dől el,
hiszen ekkor jelentős szellemi és erkölcsi iránymutatást
kapnak. Ezért fontos, hogy a tankönyvek korszerű, napjaink társadalmában
hasznosítható tudást közvetítsenek. Ugyanakkor nem feledhetik a
nemzeti kultúra és a hagyományok tiszteletét sem. A MOZAIK Oktatási
Stúdió A Föld, amelyen élünk természetismereti és földrajzi tankönyvcsaládja
ezt az alapcélt szándékozik megvalósítani.
A tankönyvcsalád a tanulóknak komplex
tanulási környezetet, a tanároknak pedig sokoldalú szakmai-módszertani
segítséget kíván nyújtani. Ezért a tankönyvekhez a gyerekek
alkalmazóképes tudásának fejlesztésére és ellenőrzésére
alkalmas munkafüzetek és tudásszintmérő feladatlapok készültek.
A tankönyvcsalád a hasonló című tantervekkel és
tanmenetjavaslatokkal próbál segítséget adni a helyi tantervek készítéséhez
és a tanítási folyamat megtervezéséhez. A tanároknak készült segédanyagok
pedig a hétköznapi munkában hasznosíthatók.
Újszerű tartalom - rendhagyó szemlélet
A tankönyvcsalád a földrajzi ismeretek
oktatásának teljes időtartamát átfedi. Mindegyik évfolyamon
heti 2 órára tervezte a tanulási folyamatot, hiszen ennél kevesebb idő
alatt a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott földrajzi-környezeti követelmények
nem teljesíthetők. A tankönyvekben jól elkülönülnek a
minimum-követelményekre épülő ismeretek. A tankönyvek
didaktikai eszköztára azonban ezen túl teret enged a különböző
életkorok, tanulói képességek és tanári elképzelések támasztotta
igényeknek is. A tanárok részére a szorosan értelmezett tananyag
mellett, azzal egybefűzve kínálja a színes módszertani feldolgozás
lehetőségét.
A tankönyvi törzsszöveg a hozzá kapcsolódó
sokféle információval, kiegészítő kérdéssel és feladattal
igyekszik egységes szemléletet nyújtani. A könyveken végigvonul a környezetért
érzett felelősség eszméje, csakúgy, mint az európaiság
gondolata, és annak a társadalmi-gazdasági fejlődésnek a
bemutatása, amelynek hazánk fejlődése is szerves része.
A tananyag nem oszlik hagyományos tankönyvi
leckékre, hanem a témák által kínált különböző terjedelmű
fejezetekre és alfejezetekre tagolódik. Ezzel is igazodni kíván a különböző
tanulási időkeretekhez és tanulói képességekhez. A munkafüzetek
is bőségesen tartalmaznak olyan feladatokat, amelyek a megtanultak
újragondolását, és kreativitást igényelnek.
Mind a kötetek tartalmának kiválogatása,
mind az egyes fejezetek felépítése azonos elvet követ. Az általános
érvényű ismérvektől az egyedi jellemzők felé, a földi
méretű jelenségektől a lokális történések felé vezeti
a tanulókat.
Ember és környezet sokszínű
kapcsolata
A természetismeret tankönyvek a lakóhely
és környéke komplex természeti képének bemutatásától hazánk
jellegzetes tájtípusainak megismeréséig vezetik el olvasóikat. Arra törekednek,
hogy a kisgyerekek egységben lássák az élőlények és környezetük
sokszínű, szoros kapcsolatát. Mindezt a természettel és a természetből
élő ember szemszögéből mutatják be.
A földrajzkönyvek a természetföldrajzi
ismeretek megalapozása után - ezekre építve - a természeti környezet
és a társadalom kapcsolatát érzékeltetik, végül a társadalmi összefüggésekre
helyezik a hangsúlyt. Nem kívánnak teljes képet adni a földrészekről,
országokról, hiszen a tények napjainkban rendkívül gyorsan változnak.
Sokkal inkább azt akarják elérni, hogy a gyerekek megértsék, miért
olyanok a környezetükben lévő tájak, a földrajzi és környezeti
jelenségek, mint amilyennek tapasztalják azokat, illetve hogy az ott lakók
hogyan őrzik, vagy éppen miért és hogyan változtatják hagyományaikat
életmódjukban, termelésükben az idők folyamán.
A tankönyvek elemző áttekintést
nyújtanak a táj és a társadalom kölcsönhatásainak rendszeréről.
Rendszerezésük alapja a földrészek szerkezeti-domborzati jellemzői
és a földrajzi övezetességben elfoglalt helyük. Természetesen ma már
a gyerekek csak az ember által átalakított tájak jellegzetességeit
ismerhetik meg. De tudniuk kell, hogy miért váltak olyanná, mert csak
így érzékelhetik a mai beavatkozások környezeti következményeit.
A tankönyvcsalád elve szerint a tankönyv
nem egy nemszeretem iskolai taneszköz, hanem egy Könyv, amely arra törekszik,
hogy olvasása igazi olvasmányélmény legyen: a szöveg, a képek és a
szemelvények ragadják meg a gyerekek figyelmét, ezáltal további búvárkodásra
késztessenek a tankönyvben és más ismerethordozókban egyaránt. Így
a gyerekekben szinte észrevétlenül alakítja ki a különböző földrajzi
információhordozók használatában való eligazodás képességét. A
sok-sok kép és magyarázó ábra nem csak vizuális élményt nyújt,
hanem hozzásegít a földrajzi jelenségek, folyamatok és összefüggések
megértéséhez is.
Az alkalmazkodó tankönyvcsalád
A tankönyvcsalád tartalmi és formai
keretei lehetővé teszik, hogy rugalmasan alkalmazkodjon a különböző
iskolaszerkezeti típusokhoz. Az alábbi táblázat egyaránt alkalmazási
javaslatot kínál azon iskoláknak, amelyekben integrált természetismeretet
tanítanak 6. évfolyam végéig, és azoknak is, amelyekben korábban
kezdik az önálló földrajz tantárgy tanítását.
Azokban az iskolákban, ahol a természetismeret
köteteket használják az alapozó szakaszban, az 1. kötetben szereplő
tananyag egy részének tanítása elhagyható. (Ezek a következők: Tájékozódás
a földgömbön, Óceánok és szárazföldek a Földön, Térképészeti
alapismeretek, Alapvető domborzati formák, Éghajlati és időjárási
alapismeretek.) Ezért ez a kötet rövidebb idő alatt feldolgozható.
|