A SZÖVEG | 7 |
A szöveg fogalma és sajátosságai | 7 |
Néhány szó a szövegről | 7 |
Nyelv, beszéd, közlésfolyamat | 7 |
A szöveg; a szövegösszetartó erő | 8 |
Szövegfajták | 11 |
Összefoglaló kérdések, feladatok | 12 |
SZÖVEGALKOTÁS | 13 |
Az elbeszélés szerkesztése | 13 |
Az elbeszélő fogalmazás fogalma és sajátosságai | 13 |
Egy elbeszélő fogalmazás tanulságai | 13 |
Az elbeszélő fogalmazás vázlata | 14 |
A fogalmazáskészítés lépései | 16 |
1. A téma és a műfaj kiválasztása | 16 |
2. Az anyaggyűjtés és a válogatás | 16 |
3. A cím és a hangnem megválasztása | 16 |
4. A vázlatírás | 19 |
5. A kidolgozás | 20 |
Szerkesszünk elbeszélő fogalmazást! | 20 |
Témaválasztás, anyaggyűjtés, címválasztás, vázlat | 20 |
Vázlatkészítési gyakorlatok | 22 |
Alkossunk szöveget! | 23 |
A szöveg stílusa | 25 |
Javítsunk dolgozatot! | 28 |
Stílusgyakorlatok | 28 |
Összefoglaló kérdések | 30 |
A leíró fogalmazás szerkesztése | 31 |
A leíró fogalmazás és sajátosságai | 31 |
A leírás rendje | 32 |
A leírás stílusa | 33 |
Stílusgyakorlatok | 34 |
Szerkesszünk leíró fogalmazást! | 36 |
Anyagot gyűjtünk | 36 |
Címet választunk | 36 |
Egy kis stílusgyakorlat | 36 |
Elkészülnek a vázlatok | 37 |
Néhány leírás és tanulságai | 39 |
Összefoglaló kérdések | 42 |
Készítsenek leírást önállóan! | 43 |
A jellemzés szerkesztése | 43 |
A jellemzés fogalma és sajátosságai | 43 |
A jellemzés típusai és módszerei | 45 |
A jellemzés műfaja az iskolában | 46 |
Személy jellemzése | 46 |
Az irodalmi hős jellemzése | 48 |
Csoportos jellemzés | 50 |
Szerkesztési és stílusgyakorlatok | 50 |
Összefoglaló kérdések | 51 |
AZ ELEMZŐ-MEGGYŐZŐ KÖZLÉSFAJTA | 52 |
Az elemző-meggyőző közlésfajta fogalma és sajátosságai | 52 |
Az értekezés (az elemző-meggyőző közlésfajta) műfajai | 53 |
Az értekező fogalmazás | 58 |
Az értekező fogalmazás jegyei és módszerei | 58 |
Az értekező fogalmazás szerkezete | 60 |
Műelemzés, műértelmezés | 61 |
Az értekező fogalmazás típusai | 62 |
Az értekező fogalmazás szerkesztése | 63 |
A téma és cím kiválasztása | 63 |
Anyaggyűjtés | 64 |
Vázlatkészítés | 66 |
Kidolgozás | 67 |
Stílushibák, stílusgyakorlatok | 67 |
Összefoglaló kérdések | 71 |
ÉRTEKEZZÜNK! | 72 |
Értekezés (műelemzés, műértelmezés) megadott szempont szerint | 72 |
A "kezdő" értekezők jellegzetes hibái | 73 |
Tartalmi hibák | 73 |
Nyelvtani hibák | 77 |
Szerkesztési hibák | 79 |
Milyen a jó dolgozat? | 80 |
Értekezés (műelemzés, műértelmezés) több szempont szerint | 84 |
A lírai alkotások komplex elemzése, értelmezése | 90 |
Egy kis műfajelmélet | 91 |
A lírai alkotások komplex elemzésének szempontjai | 92 |
Jó, ha tudjuk! | 98 |
A komplex verselemzés szerkesztése | 100 |
A novella- és regényelemzés | 103 |
A novella- és regényelemzés szempontjai | 104 |
Az epikai művek elemzésének vezérelve | 109 |
Jó, ha tudjuk! | 109 |
A novellaelemzés szerkesztése | 110 |
Hibajavítás | 114 |
A drámai művek elemzése, értelmezése | 117 |
A drámai művek elemzésének szempontjai | 117 |
Jó, ha tudjuk! | 122 |
A drámai mű elemzése | 122 |
Az írói (költői) pályaszakasz (pálya) elemzése | 126 |
A korszakhatár kérdései | 127 |
Az írói, költői pályaszakasz elemzésének szempontjai | 128 |
A pályaszakasz elemzésének szerkesztése | 130 |
Az áttekintő elemzés műfajának megismerése | 134 |
Néhány szó az áttekintő elemzésről | 134 |
Az irodalomtörténeti korszakot (stílusirányzatot) áttekintő elemzés szempontjai | 135 |
1. Gazdasági, társadalmi, politikai, ideológiai háttér | 135 |
2. A korszak irodalmának kulturális gyökerei: hagyomány, átvétel, ötvöződés, eredetiség | 135 |
3. A korszak (stílusirányzat) legjellemzőbb vonásai | 136 |
4. A korszak alkotói | 137 |
5. A korszak meghatározó folyóiratai, társaságai | 137 |
Az áttekintő elemzés szerkesztése | 138 |
FELKÉSZÜLÉS AZ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGÁRA | |
AZ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA | 143 |
Az érettségi vizsgák rendszere | 143 |
Az érettségire való felkészülés általános kérdései | 143 |
FELKÉSZÜLÉS A KÖZÉPSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRA | 144 |
Szövegértés | 144 |
A szövegértés tényezői | 144 |
Az ismeretközlő szövegek megértésének célja, módszere | 145 |
A szövegértési feladatok megoldása | 146 |
A szövegértés ellenőrzésének kérdéstípusai | 148 |
a) A felismerést ellenőrző kérdések | 148 |
b) A fogalmi megértést ellenőrző kérdések | 148 |
c) A szöveg megértését ellenőrző kérdések | 149 |
d) A véleményalkotást ellenőrző kérdések | 149 |
Szövegalkotás | 150 |
Az érvelés | 151 |
Műfaj? Szövegfajta? Módszer? | 151 |
Az érvek típusai | 151 |
Az érvek elrendezése | 153 |
Az érvelés gyakorlata | 153 |
Egy mű értelmezése | 159 |
A lírai alkotások értelmezése megadott szempont (szempontok) szerint | 159 |
Egy mű értelmezése | 160 |
Novellaértelmezés megadott szempont (szempontok) szerint | 162 |
Egy mű értelmezése | 163 |
A drámai művek értelmezése megadott szempontok szerint | 167 |
Egy mű értelmezése | 168 |
Az összehasonlító elemzés | 170 |
Az összehasonlító elemzés műfaja | 170 |
Az összehasonlító elemzés lehetséges szempontjai | 171 |
Az összehasonlító elemzés szerkesztése | 175 |
FELKÉSZÜLÉS AZ EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGÁRA | 182 |
Felkészülés a nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor feladatainak megoldására | 183 |
Kérdések és válaszok | 183 |
A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor megoldásának néhány tanulsága | 184 |
Felkészülés az "egy mű értelmezése" feladatának megoldására | 187 |
Egy mű értelmezése | 187 |
Felkészülés a "reflektálás egy jelenségre" c. feladat megoldására | 190 |
Mi is az a reflektálás (reflexió)? | 190 |
A reflektálás módszere | 191 |
Reflektálás egy jelenségre | 191 |
Felkészülés a "gyakorlati írásbeliség" feladatának megoldására | 196 |
A gyakorlati írásművek fogalmának értelmezése és közös jellemzői | 196 |
Magánszemély levelei, írásai hivataloknak, közintézményeknek | 197 |
A beadvány | 197 |
A kérvény | 199 |
A pályázat | 200 |
A fellebbezés | 201 |
Az önéletrajz | 203 |
Hivatalok, intézmények levelei, ügyiratai | 205 |
A jegyzőkönyv | 205 |
Az újságírás (publicisztika) műfajai | 207 |
A hír | 208 |
A tudósítás | 208 |
A riport | 209 |
Az interjú | 210 |
Az ismertetés és a recenzió | 211 |
A számítógépes műfajok | 212 |
A honlap | 213 |
Az internetes körlevél | 215 |
A blog | 217 |
Tanácsok az érettségi vizsgára | 219 |
MELLÉKLETEK | |
AZ ÉRTEKEZŐ FOGALMAZÁS VÁLFAJAI | 221 |
ÉRTEKEZŐ FOGALMAZÁSOK | 222 |
1. sz. melléklet | |
Értekezés megadott szempont szerint | 222 |
2. sz. melléklet | |
Komplex verselemzés | 223 |
3. sz. melléklet | |
Novellaelemzés | 225 |
4. sz. melléklet | |
Egy lírai mű értelmezése | 226 |
5. sz. melléklet | |
Egy "egyperces" novella értelmezése | 229 |
VÁLOGATÁS A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁK DOLGOZATAIBÓL | 232 |
6. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint, 2005 - érvelés | 232 |
7. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint, 2005 - egy mű értelmezése | 234 |
8. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint, 2005 - összehasonlító elemzés | 236 |
9. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint, 2005 - egy mű értelmezése | 238 |
10. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint, 2005 - reflektálás egy jelenségre | 239 |
11. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint, 2005 - gyakorlati írásbeliség | 240 |
GYAKORLÓ FELADATOK | 242 |
A középszintű érettségi vizsga gyakorló feladatai | 242 |
12. sz. melléklet | |
Szövegértés | 242 |
13. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint - érvelés | 245 |
14. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint - egy epikai mű (novella) értelmezése | 245 |
15. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint - egy lírai mű értelmezése | 246 |
16. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint - összehasonlító elemzés | 246 |
Az emelt szintű érettségi vizsga gyakorló feladatai | 247 |
17. sz. melléklet | |
Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor | 247 |
18. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint - egy mű értelmezése | 249 |
19. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint - reflektálás egy jelenségre | 250 |
20. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint - gyakorlati írásbeliség | 251 |
A GYAKORLÓ FELADATOK MEGOLDÁSAI | 252 |
A középszintű érettségi feladatsor megoldásai | 252 |
21. sz. melléklet | |
Középszintű érettségi - szövegértés | 252 |
22. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint - érvelés | 255 |
23. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint - egy epikai mű (novella) értelmezése | 256 |
24. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint - egy lírai mű értelmezése | 257 |
25. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, középszint - összehasonlító elemzés | 258 |
Az emelt szintű érettségi feladatsor megoldásai | 259 |
26. sz. melléklet | |
Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor | 259 |
27. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint - egy mű értelmezése | 261 |
28. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint - reflektálás egy jelenségre | 262 |
29. sz. melléklet | |
Szövegalkotás, emelt szint - gyakorlati írásbeliség | 263 |
30. sz. melléklet | |
A példaszövegeket író tanulók névjegyzéke | 264 |