DIFER - Fejlesztés mesékkel
MS-9332

Tanári kézikönyv - Az anyanyelv, a gondolkodás fejlődésének segítése mesékkel 4-8 éves életkorban

0-2. évfolyam, 3. kiadás (2017. 11. 29.)
 
 
kód: MS-9332
ára: 3 880 Ft
méret: B5, 216 oldal
 
Kapcsolódó kiadványok
interaktív táblára
Alapváltozat:
  • A DIFER programcsomag mesés kötete a rendszeres mesélésben, beszélgetésben rejlő lehetőségek használatához kínál eszközöket és módszereket a 4–8 éves gyermekek szociális, anyanyelvi, gondolkodásbeli fejlődésének eredményesebb segítése érdekében.
  • A kutatások szerint a felnövekvő generációk jövőjét, sorsát az iskolába lépők szélsőséges fejlődési fáziskülönbségei határozzák meg. Ezt a különbséget van esélyünk – szülőknek és pedagógusoknak egyaránt – csökkenteni e könyv rendszeres használatával.
  • Tartalomjegyzék
    Bevezető7
    1. A mese, a mesélés fejlesztő hatása (Nyitrai Ágnes)9
    Mese és mesefajták9
    A mesélés spontán szocializációs hatása15
    A mesélés a szociális kompetencia spontán fejlesztője16
    A mesélés az anyanyelv spontán fejlesztője20
    A mesélés a gondolkodás spontán fejlesztője21
    A spontán fejlődés szándékos segítése26
    A mesék kiválasztása, a mesélés gyakorisága és ismétlése27
    Illusztráció28
    Szándékos fejlődéssegítő csoportos beszélgetés a mesék tartalmaival29
    2. A relációszókincs fejlődésének segítése (Nagy József)32
    A relációszókincs32
    Egységek és relációk33
    Perceptuális egységkezelés és viszonykezelés33
    Nyelvi/fogalmi szintű egységkezelés és viszonykezelés36
    Térbeli relációszókincs38
    Időbeli relációszókincs39
    Mértékbeli/mennyiségi relációszókincs40
    A relációszókincs spontán fejlődése42
    Az országos átlag fejlődése43
    Az összetevők fejlődése44
    Fejlettségbeli különbségek46
    Pedagógiai tanulságok47
    A relációszókincs fejlődésének segítése47
    Egy fejlődéssegítő kísérlet eredményei48
    Általános fejlődéssegítési lehetőségek49
    Fejlődés-segítés csoportos beszélgetéssel50
    3. Az összefüggés-kezelés fejlődésének segítése (Nyitrai Ágnes)53
    Összefüggés53
    Szerveződés szerinti összefüggésfajták55
    Bonyolultság szerinti összefüggésfajták57
    Létezési mód szerinti összefüggésfajták57
    Általánosítás szerinti összefüggésfajták58
    Összefüggés (szabályszerűség) és szabály59
    Összefüggés és gondolkodás60
    Gondolkodás60
    Gondolkodás és prediktív képesség62
    Az összefüggés-kezelés spontán fejlődése64
    Az összefüggés-kezelő képesség fejlettségi szintjei64
    Az összefüggés-kezelő képesség spontán fejlődési folyamatai:65
    tapasztalatok és kutatási eredmények65
    Egy országos reprezentatív felmérés eredményei67
    Az összefüggés-kezelő képesség fejlődésének szándékos segítése mesékkel/meséléssel70
    Az összefüggések kiválasztása és feltárása71
    Szándékos fejlődéssegítés meséléssel75
    Az összefüggés-kezelés fejlődéssegítése csoportos beszélgetéssel77
    A fejlődés diagnosztikus kritériumorientált értékelése79
    4. A következtetés fejlődésének segítése (Vidákovich Tibor)81
    A következtetés értelmezése82
    Kijelentés-logikai következtetések82
    Predikátumlogikai következtetések85
    A következtetés vizsgálati módszerei87
    A következtetés fejlettség-vizsgálatának hazai előzményei87
    A következtetés vizsgálata a DIFER-ben89
    A következtetés fejlődése91
    A következtetés összteljesítményének alakulása92
    A következtetési típusok fejlődése94
    Egyéni fejlettségbeli különbségek97
    A következtetés fejlődésének segítése98
    Fejlődéssegítés mesékkel101
    Fejlődéssegítés tantárgyi tartalmakkal103
    5. Csoportos beszélgetésre előkészített mesék (Nyitrai Ágnes) 105105
    Általános tájékoztató105
    A meseválasztás segítője106
    Ötven mese110
    A mesék magyar nyelven publikált forrásai210
    Szakirodalom211
    Ábra- és táblázatjegyzék216

    © MOZAIK KIADÓ - SZEGED, 2018