|
Földrajz
A természetismeret 5-6. osztályos földrajzi
alapismereteire épülő 7. osztályos földrajz tankönyv a NAT által
meghatározott tantárgyi ismeretekből a geoszférákra és a távoli
kontinensekre vonatkozókat tartalmazza.
A tananyag elrendezésénél a szerzők abból indultak ki, hogy a földtani,
valamint a levegő- és vízburokra vonatkozó ismeretek a természetföldrajzi
alapozást zökkenők nélkül folytatják, kiteljesítik és egyúttal jól
előkészítik az Európán kívüli kontinensek természeti adottságainak
feldolgozását.
A 7. osztályos tankönyv természetföldrajzi anyaga a szaktudomány
rendszerében gondolkodik és építkezik. A gazdaságföldrajzi anyagrészek
feldolgozásakor sokoldalú elemzési szempontokat ad - ezzel is támogatva
a világban való eligazodáshoz szükséges gondolkodásbeli rugalmasság,
önálló ítéletalkotás és döntésképesség kialakulását. Ezért a
gazdasági élet jelenségeit természeti-, társadalmi és történelmi tényezők
összhatásában vizsgálja és vizsgáltatja. Hasonlóan közelít a környezeti
válságjelenségek megelőzésére, elhárítására tett erőfeszítések
bemutatásához a környezettudatos magatartás megalapozása érdekében.
A tankönyv és a hozzá készült munkafüzet a tanulást főként az érdeklődés
felkeltésével, a problémák köré rendezett tananyaggal, a gondolkodási
folyamat vezérlésével, az ismeretek rendszerezésével és alkalmaztatásával
kívánja szolgálni. A szerzők szándékai szerint ezzel a tanulás
megtanulásához is segítséget adnak, mellőzve viszont minden olyan
felszólítást, irányítást, amely megkötné a tanár kezét, alkotó
fantáziáját, megszabná a feldolgozás sorrendjét vagy a tanulók tevékenységét.
A tankönyv leírásai emberközelbe hozzák a távoli- és tipikus tájakat,
az ott élő népeket. Megismertetnek a magyar utazókkal, földrajzi
felfedezőkkel. Képei, ábrái vizuálisan is alátámasztják az
ismeretanyagot. A képaláírások közlései, kérdései a problémák
továbbgondolására ösztönöznek.
Az egyes leckéket önellenőrzést szolgáló kérdések zárják. Ezek
új szempontú csoportosításokat, összehasonlításokat, rendszerezéseket
és az ismeretek alkalmazását kívánják meg.
A tankönyv a tananyag jobb megértése, színesítése érdekében bőségesen
tartalmaz kiegészítő anyagot. A Gondolkodj el rajta! címszó alattiak
főként a környezet iránti pozitív érzelmi viszonyulás megerősítését
szolgálják. A témákat lezáró összefoglalások kérdésekben
jelennek meg, kiemelve a továbbhaladás szempontjából leglényegesebb
összefüggéseket, folyamatokat.
Az egyébként hagyományosnak tekinthető Kislexikon sok irányú
kitekintést nyújt, - felvállalva minden olyan jelenség, általános
vagy egyedi fogalom tisztázását, amelyhez nem minden tanuló
rendelkezik otthon megfelelő ismeretterjesztő irodalommal.
A függelék - ahol ezek elérhetők voltak - 1996-os vagy későbbi
adatokat tartalmaz. Az adatok frissítése a további kiadásokban természetesen
folyamatos lesz.
A tankönyv anyaga a kiegészítő anyaggal együtt 74 órára tervezett.
Kevesebb óraszám esetén természetesen szűkíthető a tantervben nem
szereplő ismeretanyag leckéinek elhagyásával.
A könyvhöz a Kartográfia 1998-ban megjelent új földrajzi atlaszát
javasoljuk használni. Ennek kibővített ismeretanyaga, új tematikus térképei
jól illeszkednek a tankönyvi elképzelésekhez. Jeleit a tanulók
nemcsak olvasni, rajzolni is tudják.
Az 1999-ben megjelenő 8. osztályos tankönyv a Föld kozmikus környezetét
és Európa országait mutatja be. A 9. évfolyam tankönyvének fő témája
hazánk, Magyarország. A 9. és a 10. osztály tananyaga a tanultak szintéziseként,
rendszerbe foglalásaként a földrajzi övezetekre, majd a világ társadalmi-gazdasági
képére és a globális környezeti problémákra vonatkozó ismereteket
tartalmazza.
|