|
Kémia tankönyveinkről
A kémia tantárgy művelődési
anyaga a természettudományos nevelés jelentős részét képezi.
A kémiaoktatás célja, hogy maradandó és hasznosítható tudást
nyújtson, komplex természetbarát szemléletet adjon és olyan kémiai
alapműveltséget biztosítson, amely a szakirányú képzés
megalapozására is alkalmas. Fontosnak tarjuk, hogy iskoláinkból olyan
tanulókat bocsássunk ki, akik képesek bekapcsolódni az őket
körülvevő környezet életének gyakorlatába, dönteni tudnak a
továbbtanulásukról, további életükről, és olyan igényes
alapismeretekkel rendelkeznek, amelyek alapul szolgálnak egy magasabb
szintű ismeretrendszer megszerzéséhez is.
A kémia azonban a szorosan vett, tudományos igényű tantárgyi
ismeretek mellett nevelési célokat is szolgál. Az anyag korszerű
feldolgozása során fejleszthető a tanulók kreatív és kritikai
gondolkodása, kommunikációs és manuális képességei. A tananyagba
természetes módon beilleszthető az egészséges életmódra
nevelés, és a környezet iránti figyelem és felelősség
igényének felkeltése. A kémia tanulása során számos aktuális
újdonság, tudománytörténeti érdekesség és más kutatnivaló is
előbukkan, vagyis a tanuláshoz szükséges a modern információs
technikák elsajátítása, s végső soron ezzel a kémia az egész
életen át történő tanulás, az önképzés gyakorlatának
előkészítésében is szerepet játszik.
A tankönyv megírása során mindezen
céljainkat két alapelv köré csoportosítottuk. Az egyik a szakmai
igényesség, beleértve a tudományos és a pedagógiai szempontokat is,
a másik a gyakorlatiasság, vagyis az, hogy a kémiát a legszélesebb
értelemben véve kapcsoljuk a mindennapokhoz. Ezek az elvek a tananyag
felépítésében és feldolgozásmódjában is érvényesülnek:
A hetedik osztályos tankönyvben a leggyakrabban előforduló
kémiai anyagok (levegő, víz, energiahordozók stb.) bemutatása
során azokat a legalapvetőbb, továbbfejleszthető
alapismereteket fogalmaztuk meg, amelyek lehetővé teszik a kémia
anyagszerkezeti alapon történő tanítását. A nyolcadik
osztályos tankönyv a szervetlen kémiai ismereteket tartalmazza, itt az
elemcsoportok és a legfontosabb vegyületek tulajdonságait mindig a
periódusos rendszer alkalmazásával, a tulajdonságok és a szerkezet
kapcsolatának rendszeres bemutatásával ismertetjük. A hamarosan
megjelenő kilencedik osztályos tankönyv a fizikai, kémiai
alapfogalmak tárgyalása után a szerves vegyületek ismertetését kezdi
meg, végül a szerves kémiai művelődési anyag bemutatása
a 10. osztályban fejeződik be.
A tankönyvek tartalmukkal, szemléltető anyagaikkal,
szerkesztésmódjukkal is igyekszenek megteremteni a feltételeket ahhoz,
hogy a tanulók minél kevesebb nehézség árán szerezzék meg
ismereteiket és a természettudományos szemléletmódot. A viszonylag
rövid tanítási egységek, a sok kísérlet, az esztétikusság, az
illusztrációk minőségi kivitelezése, az alkalmazott
jelrendszer, a jó áttekinthetőség mind ezt a célt szolgálja. A
tankönyv ábraanyaga rendkívül gazdag és sokszínű. A magyar
tankönyvi világban egyedülálló módon a kísérletek
illusztrálására nem vonalas ábrákat használ, hanem valamennyi
bemutatásra szánt kísérlet színes fényképét tartalmazza.
A gyakorlatiasság elve számtalan módon érvényesül a könyvben. Azon
túl, hogy az ismertetett anyagok előfordulása, alkalmazása,
előállítása természetesen minden leckében megtalálható,
külön figyelmet fordítunk azokra az ismeretekre, amelyek az adott anyag
balesetmentes és felelősségteljes használatát teszik
lehetővé. Ezért például a hetedikes könyv végén található
A kémiai anyagok a háztartásban című leckét nem
kiegészítő anyagnak, hanem a tananyag egyik leghasznosabb
részének tekintjük. A gyakorlati ismeretek egyik sajátos része az
egyes elemek, anyagok kultúrtörténeti érdekességeinek bemutatása is.
A tankönyv egyes anyagrészeihez tartozó olvasmányok, gyakran
autentikus szövegek is mind azt igazolják, hogy a tűztől a
maghasadásig a kémiai jelenségek alkalmazása az emberiség
történelmének is meghatározó részévé váltak. S végül -
természetesen - a művelődési anyagban hangsúlyozottan
szerepelnek az egészségvédelmi és a környezeti hatásokkal
összefüggő kérdések, hiszen a cselekvő,
környezettudatos magatartásforma kialakítása a kémiaórák egyik
legfontosabb feladata. Ezt a munkát egyébként segítheti a tankönyv
anyagához kapcsolódó, de attól függetlenül - akár a középiskolák
alsó évfolyamain is - használható Környezetvédelem munkafüzetünk
is, amely az általában megszokottnál oldottabb, játékosabb formában,
ugyanakkor rengeteg háttér-információt és gyakorlatot is nyújtva
dolgozza fel ezt a témakört.
Szerzőtársaimmal együtt
őszintén remélem, hogy tankönyveinket és a hozzájuk
kapcsolódó munkafüzeteket, feladatlapokat használva a tanulók úgy
juthatnak korszerű és hasznos ismeretekhez, hogy közben a tanulás
élményt és örömet is jelent majd a számukra, s ezzel hozzájárulunk
ahhoz, hogy a kémiát szerető és okosan használó emberekké
váljanak.
dr. Siposné dr. Kedves Éva szerző
|