|
Számítástechnika
- Melyik évfolyamon célszerű
elkezdeni a számítástechnika oktatását?
- A képzés feladata
korosztályok szerint négy szakaszra bomlik. Az életkori sajátosságokat
figyelembe véve 5. évfolyam alatt nem tartom helyesnek önálló tantárgyként
a számítástechnika oktatását, bár gyakorló tanárként előttem is
ismert, hogy a szülői nyomás, az iskola piacképessége miatt sok
helyen már 3. osztályban bevezetik. A mi felépítésünk szerint 5. évfolyamon
indul az oktatás. A javasolt heti óraszám egy, a cél az előkészítés,
a számítástechnika megkedveltetése. A tankönyv felépítése lehetővé
teszi, hogy a fejezetek sorrendjét megváltoztassuk, például a LOGO-val
kezdjünk. E nyelv, különösen a Comenius LOGO bátran ajánlható
mindenkinek. A magyar utasítások, az egyszerű használat, az
azonnali sikerélmény, a kész alkalmazások mellett az értelmező
és fordító üzemmódú működés hosszabb távon is kielégíti
az igényeket. Az sem mellékes, hogy az oktatási kormányzat jóvoltából
igen olcsón juthatnak hozzá az iskolák, emellett továbbképzések,
tankönyvek és segédanyagok is segítik a bevezetését.
A 7. és 8. évfolyamon
ugyancsak heti egy órát tervezhetünk e tárgyra. A cél viszont már más:
e korosztálytól már megkövetelhető az absztraktabb gondolkodás,
a fogalmak precízebb ismerete. Ez az alapozó, gondosan előkészített
alkalmazási szakasz, amire már a NAT követelményrendszere is lényegesen
komolyabb előírásokat tartalmaz. Hetedikben a tankönyvek munkafüzetekkel
is kiegészülnek. Ezek mellé hamarosan példatár is csatlakozik, amely
a gyakoroltatás és a differenciált foglalkoztatás mellett a
versenyekre való felkészítést is segíti.
- Hogyan folytatódik az
oktatás a középiskolákban?
- A középfokú oktatásban
a lineáris felépítés már nem mindig szerencsés. Az iskola oktatási
profiljából származóan az informatikával szemben speciális elvárások
is lehetnek. Ebben a szakaszban, amely már a számítógépnek az önálló
problémamegoldásban való alkalmazására készít fel, két tankönyv közül
is választhatnak az oktatók. Az egyik a RAM-ba zárt világ és a hozzá
kapcsolható Számítástechnika összefoglaló feladatgyűjtemény,
amely gyakorlatilag minden ismeretet tartalmaz, ami a középfokú képzésben
felmerülhet, és az önálló feldolgozáshoz is jól használható. A másik
lehetőség a 9. és 10. osztályos, lineáris felépítésű
Számítástechnika tankönyvünk, amely az általánoshoz közel álló
igényeket elégíti ki jobban. A 10. évfolyam végéig, az alapvizsgáig
mindkettő átadja a NAT-ban kitűzött követelményeket. Munkánkat
itt is munkafüzetek és példatár segítik.
- És a felkészülés az
igazi megmérettetésre, az érettségi-felvételi vizsgára?
- A folytatás a 11. évfolyamtól
kezdve a közép vagy emelt szintű érettségire, ECDL vagy OKJ
vizsgára való felkészítés lehet, amelyhez a már említett RAM-ba zárt
világ és az Összefoglaló feladatgyűjtemény is kiválóan
megfelel.
- A számítástechnika
fejlődésével - anyagilag is - nagyon nehéz lépést tartani.
- A tankönyvekben törekedtünk
arra, hogy az anyag a gyorsan változó hardver- és szoftver környezetben
ne kötődjön egyik termékhez sem, hanem bármelyik alkalmazás
esetére konvertálható ismeretekkel vértezze fel a programok használóit.
Ami pedig a gyors alkalmazkodást illeti: a könyvek újabb kiadásaiban
természetesen rendszeresen frissítjük a tartalmat. A Mozaik Kiadó számára
az is fontos, hogy a tankönyveket használó tanároknak naprakész segítséget
nyújtson. Ezért a tankönyvek mellett az összes módszertani anyag:
tanterv, tanmenet, megoldások, válaszok, mintaállományok, programok,
oktatási segédletek megjelentek. Ezek közvetlenül elérhetők az
Interneten az alábbi címen: http://www.mozaik.info.hu. A munkát
egy inform@gyakg.u-szeged.hu című moderált tanári levelezési
lista is segíti. Természetesen a Kiadónak küldött levelekre is örömmel
válaszolunk.
Könyvtárhasználat
- Információs társadalomról,
az információ mérhetetlenül megnövekedett jelentőségéről
beszélni ma már közhelynek számít. Arról azonban, hogy mit lehet
tenni valójában a probléma megoldása érdekében, már kevesebbet
hallani.
- Bár hajlamosak vagyunk a
problémát számítástechnikai jelenségként azonosítani, ma már
teljesen világos, hogy ennél jóval többről van szó. Hiszen
olyan ismeretekre van szükség, amelyek tudományterületektől függetlenül,
általában is foglalkoznak az információk kezelésének módszertanával.
Vagyis azzal, amivel 3000 éve a könyvtártudomány is foglalkozik. Nyilvánvaló,
hogy a felkészülés legfontosabb terepe az iskola, hisz az információs
zuhatag elviselésére, kezelésére és feldolgozására alkalmas technikák
tanítása itt kell, hogy elkezdődjön.
- A klasszikus könyvtári
ismeretkör mellett azonban az informatika új vívmányairól is szólni
kell.
- A multimédiás anyagok,
CD-ROM technológia, a világhálózatok pillanatok alatt mindennapjaink részévé
váltak, s magától értetődően részt kérnek az iskolai
oktatásban is. Mindezen eszközök technikai kezelését a tanulók a számítástechnikai
szaktárgyak keretében sajátíthatják el. Az információs társadalom
kihívásai közül a legnehezebben megoldható kérdések azonban
tartalmi jellegűek. Ezért van szükség egy olyan régi-új tantárgy
"hadrendbe" állítására, amelyet a könyvtári informatika
szavakkal írhatunk le legpontosabban.
- A Könyvtárhasználat című
könyv témája tehát a könyvtári informatika?
- A könyv minden sora azt
sugallja, hogy az alapvető cél az információs technikák
megtanulása, az informálódni tudás megszerzése. Az ehhez vezető
utak, módszerek vegyesek, régi és új eszközöket is alkalmaznak. Így
a modern technikák szinte észrevétlenül olvadnak össze a legrégebbiekkel.
Tankönyvünk tárgyalja az információs társadalom fogalmát, az
eligazodás nehézségeit, a könyv- és könyvtártörténet legalapvetőbb
ismereteit, a dokumentumismeret fontos tudnivalóit. A szokásosnál jóval
nagyobb helyet kap a számítástechnika könyvtári alkalmazása, beleértve
az elméleti alapokat csakúgy, mint a leggyakorlatiasabb felhasználói
ismereteket a számítógépes katalógusok használatától az Internetig
. A könyv tulajdonképpeni célját összefoglaló befejező rész
a "szellemi munka technikáinak kiskátéja", amely hasznos tanácsokkal
igyekszik segíteni az anyaggyűjtés és feldolgozás munkáját, az
első önálló kiselőadás megtartásáig vagy írásbeli
referátum megírásáig.
- Milyen korosztály számára
ajánlja a Könyvtárhasználat című könyvet?
- A könyv mindazt az
ismeretanyagot tartalmazza, amit a NAT az 5-10. évfolyamra előír. Ha
tehát az iskola több évre elosztva tanítja az anyagot, a könyv minden
évfolyamon használható. Ha viszont a helyi tanterv szerint egy vagy két
évfolyamon "tömbösítve" tanítanak könyvtárhasználatot,
akkor azt javasoljuk, hogy 5-6. osztályban játékos, gyakorlati formában
ismerkedjenek a gyerekek a könyvtárral, a könyv anyagát pedig a 7-10.
osztályok valamelyikében dolgozzák fel.
|