Rozgonyi-Borus Ferenc
A gyerekek sokszor jobbak mint mi?
Részletek a 2001/2002. évi MOZAIK módszertani napokon elhangzott előadásból.
A NAT számos újítása mellett egy új tantárgyat, az informatikát is bevezette,
kötelezően minden iskolatípusban.
Az új tantárgy a már sok intézményben hagyományosnak számító számítástechnika
tanítás mellé a könyvtárhasználatot társította, amely kezdetben kényszerházasságnak
tűnt. A kerettanterv megjelenésével már jól látható lett, hogy a közös
név alatt nem harc indult el a két terület között, hanem sikerült harmonikus
egymásra épülést kialakítani, közösek a céljai a két területnek.
Az általam szerkesztett tankönyvcsalád is ezt az együttes munkát valósítja
meg.
A kerettanterv már az első négy évfolyamra is tesz ajánlásokat az informatikai alapfogalmak kialakításához, de ez nem igényel még önálló tantárgyként való megjelenést,
inkább napi tevékenységekbe javasolja bevonni a számítógépet ott, ahol
valóban segítő eszközként léphet az színre. Ilyen terület lehet a gyakorlás,
a számonkérés, de a legfontosabb a 10. életév előtt a játékokon keresztül
megvalósuló ismerkedés. Egyre inkább abban a szerencsés helyzetben vagyunk,
hogy magyar nyelvű, a magyar oktatási rendszerhez illeszkedő, kiváló minőségű,
az oktatást valóban segítő programok jelennek meg, amelyek felveszik a
versenyt a hasonló külföldi programokkal is, és mindezt elérhető áron kínálják.
Általános iskola
A kerettanterv a hazai realitásokat figyelembe véve 5-6. évfolyamon modul
tárgyként vezeti be az informatikát minimálisan kötelező 18 órával. Már
itt látható, hogy a két terület között 10 % körüli óraszámot kap a könyvtárhasználat,
és 90 % körüli a hagyományos számítástechnika. A magasabb óraszámú képzés
ott indokolt, ahol legalább helyi hálózat, szaktanár és kellő számú gép
van. Fontos az, hogy az informatika órákon a gyakorlat domináljon, az elmélet
otthonra maradjon. A Számítástechnika 5-6 című könyvünk is
ezt a szemléletet sugallja. Szinte azonnal működő géppel javasolt dolgoznunk,
és a fő vonulat a Comenius LOGO rendszerére épül, játékokon és a LOGO-n
keresztül ismerjük meg a grafikus felületet, az alapvető tevékenységeket,
az ábra, szöveg és hang, és a programozás világát. Az órai munka szinte
kizárólag a munkafüzetre építhet, annak feladatait megoldva haladhatunk.
Jelenleg még a kerettanterv előírásait nem kötelező alkalmaznunk 7. és a 8. évfolyamon,
de két éven belül itt érvényesül a kerettanterv. Legkésőbb 2003-ra már
önálló tantárgyként, mindkét évben legalább heti 1 órában meg kell jelennie
az informatikának. Lényeges szemléletváltás, hogy az algoritmizálás, a
multimédia, a hálózati és egyéb alkalmazások kerülnek túlsúlyba, sokkal
kevesebb elméletet kell tanítanunk. Ez a két év inkább a kedvcsinálás,
a lehetőségek irányított bemutatása, mély alapozás. Tankönyvcsaládunk ezen
tagjait még nem dolgoztuk át a kerettantervnek megfelelően, de igazán nem
is kell, mert 90 %-ban átfedi a NAT és a kerettanterv egymást.
Külön Könyvtárhasználat című könyvben helyeztük el a könyvtárhasználat
ismereteit. Ennek két oka is van. Egyrészt az alacsony éves óraszám nem
indokolja, hogy a diák az elsajátítandó ismereteket tartalmazó könyvet
megvásárolja, elegendő, ha azt az iskolai könyvtárban megtalálja, onnan
kikölcsönzi a szükséges időben. Másrészt ezeket az ismereteket a „csak"
számítástechnikai végzettséggel rendelkező tanár helyett a könyvtáros vagy
legrosszabb esetben a magyar szakos tanár tanítja.
A kerettanterv szerint átdolgozott informatika munkafüzet abban fog eltérni
az eddigiektől, hogy könyvtárhasználati feladatokat is fog tartalmazni.
A tanítási órák szinesítéséhez használható a Példatár informatika 5-8 kötet,
amely könyvtárhasználato feladatokat is tartalmaz, továbbá a Kalmár Lászlő
Számítástechnikai Verseny feladatait is.
Középiskola
Érdekes terület lett a kerettanterv megjelenésével a középiskola, mivel az informatikai
képzés célja eltérő a szakiskolák, a középiskolák és a gimnáziumok esetében.
A sorozat legújabb tagja az Informatika középiskolásoknak nevet kapta. Ez a tankönyv
és munkafüzet a szakiskolák, középiskolák és az alapóraszámban oktató gimnáziumok
számára készült. Anyaga egyszerre tartalmazza mind a könyvtárhasználat,
mind a számítástechnika részterületet. A középiskolák egyes típusaiban
informatikából alapvizsgát lehet tenni. Ennek követelményeit tartalmazza
alapvetően a könyv. Ezen felül a gimnáziumokban algoritmizálással is kell
foglalkozni. Ezt is lefedi a könyv és a munkafüzet, de a szükséges ismereteket
alkalmazásokba beágyazva sajátítatja el, amely példák a többi iskolatípusban
is kiegészítő anyagként szerepelhetnek. A könyvtárhasználat középiskolai
anyaga egységes, ez meg is található a könyvben teljes egészében egy külön
fejezetben.
Az informatika iránt érdeklődő diákok számára a kötelező 74 óránál magasabb óraszámú képzést
is biztosít jó pár szakközépiskola és gimnázium. Ezekben két cél is lehet:
első lépésként az ECDL bizonyítvány megszerzése, illetve továbbiakban a
középszintű érettségi megszerzése. E céloknak megfelelően, 148 órás időkeretre
számolva alakítottuk át a sorozat NAT szerinti 9. és 10. évfolyamára szánt
Számítástechnika 9 és 10 könyvünket. A könyvtárhasználat
itt a külön kötetben maradt, az általános iskolákhoz hasonló megfontolások
miatt. A legalább kétéves feldolgozásra szánt könyvek és munkafüzetek már
az új érettségi szempontjainak megfelelőek. Biztos alapot nyújtanak a még
több óra oktatást igénylő emelt szintű érettségi letételéhez.
A sorozathoz kiegészítő kötetként csatlakozik egy példatár és két munkatankönyv, ami a szövegszerkesztés és a táblázatkezelés elsajátítását teszi könnyebbé.
Az emelt szintű képzést segíti a számítástechnika területén a RAM-ba
zárt világ és a hozzá tartozó Összefoglaló feladatgyűjtemény,
a könyvtárhasználathoz az Információ és az ember könyvet és munkafüzetet
javasoljuk. Minkét műpár tanári segédkönyvként, kézikönyvként is használható.
A könyvtárhasználat hasonló műve az Információ és az ember című tankönyve és munkafüzete.
A tanári munkát segíti két másik könyvtáros kiadvány is: Az ember feje nem lexikon! Könyvtári rejtvények és feladatok c., és a rejtvények megoldását tartalmazó kötet.
|