|
Földvári Erika
AZ INTEGRÁLT OKTATÁS
Részletek a 2001/2002. évi MOZAIK módszertani napokon elhangzott előadásból.
Az integrált oktatás célja, feladata
- komplex ismeretszerzés, képességfejlesztés,
- a természeti és a társadalmi környezet összefüggéseinek bemutatása,
- az anyanyelvi és a kommunikációs kultúra fejlesztése,
- az önálló tanulási képességek kialakítása, fejlesztése,
- a tantárgyi tanulás előkészítése,
- a művészeti alkotások megértése, befogadása,
- manuális tevékenységek révén az ismeretek megerősítése,
- az alkotási vágy, a kreativitás felkeltése,
- az élményszerű tanulás megvalósítása.
Az olvasás- és írástanítás jellemzői
- az auditív és a vizuális területek egyenlő mértékű fejlesztése,
- alap a beszélt nyelv,
- építés az érzelmi azonosulásra,
- a természeti és társadalmi jellemzőkre történő alapozás,
- az anyanyelvi integráció megvalósulása.
Az 1. évfolyam taneszközei
Ábécés olvasókönyv (hangoztató - elemző - összetevő eljárás)
1. Az olvasás és írás előkészítése (20-20 óra)
- beszédfejlesztés az egyéni élmények alapján,
- memoriterek tanulása,
- hangoztatás, szavak bontása szótagokra, majd hangokra,
- hangösszevonási gyakorlatok,
- iránygyakorlatok,
- a finommotorika fejlesztése.
2. A kis és nagy nyomtatott betűk olvasásának tanulása (54 óra)
- betűkompozíció a nyitóoldalon, motiválás a betűtanulásra,
- a betűtanítás sorrendje: a gyakori betűk először,
- a homogén gátlás figyelembevétele; az akusztikailag vagy optikailag hasonló betűk egymástól távol állnak,
- a betűtanulás algoritmusa:
képről események elmondása,
hívókép kiemelése,
a betű felismerése versrészletben,
betűk összeolvasása,
szógyűjtés a tanult betűvel,
szavak, szókapcsolatok olvasása,
szóalkotás, mondatalkotás,
rövid szövegek olvasása, a megértés igazolása.
3. Szövegek olvasása (54 óra)
- változatos szövegműfajok,
- hazai és határon túli klasszikus és kortárs szerzők munkái,
- növekvő terjedelmű szövegek.
Olvasásmunkafüzet
- beszédtechnikai gyakorlatok,
- olvasástechnikai gyakorlatok,
- szövegértési feladatok,
- szövegalkotási feladatok.
Írásfüzet 1-2. félév
- az olvasástanulással egyidejű a kisbetűk írástanítása,
- egyre csökkenő betűméret,
- a nagybetűk írása a második félévben,
- helyesírási gyakorlatok.
A 2. évfolyam taneszközei
Olvasókönyv
- a természeti változások, a növények és állatok bemutatása hónaponként, változatos szövegműfajokon keresztül,
- családi kapcsolatok bemutatása,
- szokások, hagyományok, ünnepek bemutatása,
- játékleírások,
- differenciálásra alkalmas szövegterjedelem.
Olvasásmunkafüzet
- beszédtechnikai gyakorlatok,
- olvasástechnikai gyakorlatok,
- szövegértési feladatok,
- szövegalkotási feladatok.
Nyelvtan munkatankönyv 1-2. félév
- egyszerűsített leíró nyelvtan,
- a nyelvi jelenségek bemutatása után változatos gyakorlósorok,
- szabályok megfogalmazása,
- hangtani, szóalaktani, jelentéstani, mondattani alapismeretek,
- kiemelten fontos a helyesírás,
- kiegészítő helyesírási szójegyzék.
|
|